Sliter du med å komme igang med ting?

Jeg misliker å lese bøker, men jeg vet hvor nyttig det er for meg. Det er de langsiktige tankene om hvordan livet mitt kommer til å bli om 5, 10 eller 20 år, som holder meg motivert. Ikke de kortsiktige tankene som det er så lett å fokusere på. Livsendringer må ses på, langt fram i tid. Da blir de motiverende, fordi mulighetene da er så store.

 

 

Mange leser ikke bøker, fordi de ikke liker dette. Jeg er helt enig med dem. Jeg har utrolig lyst til å gjøre andre ting, som å se film, spille dataspill eller noe annet. Det å sette seg ned å lese bok, er utrolig krevende. Slik er det nesten hver dag. Likevel leser jeg ca en bok i uken. 

 

Jeg skriver ikke dette innlegget for å skryte av prestasjonene mine. Men for forklare hvorfor jeg leser bøker eller hvorfor jeg rydder. Poenget er at vi har en hjerne, som er utrolig menings-søkende. Skal den gjøre noe, må det ligge en grunn bak handlingen. Hvis ikke nekter den å utføre aktiviteten. Den går til streik. Det er dette folk kaller for latskap, eller manglende motivasjon.

 

Det er verken latskap eller manglene motivasjon som er problemet. Men du mangler mening med det du holder på med. Hjernen din vet ikke hvorfor den skal gi deg motivasjon til å begynne å lese, trene eller rydde. Det dreier seg om at hjernen din ikke klarer å se hva godt som kommer ut av at du leser en bok, istedenfor å gjøre noe annet som å se på TV, eller gå ut med venner eller noe annet. Det er jo mye gøyere akkurat nå.

 

Men det finnes et problem til. Målet eller planen din er for stor. Hjernen setter på bremsen, og nekter å gjøre noe, når planene dine er for store. Dersom du ikke er vant til å lese, og så plutselig finner du ut at du skal begynne å lese en time om dagen, da virker dette uoverkommelig for den. Du planlegger å gjøre mer enn hjernen din er villig til å akseptere. Det samme gjelder for joggeturer eller å gjøre husarbeid. Å gjøre litt er greit, men å rydde hele huset, det er jo umulig.

 

 

PROSJEKT HUSARBEID

Jeg startet et nytt prosjekt på mandag. Målet er å lage meg en ny vane. Jeg skal bli en ryddigere person. Å holde orden og det der med rydding, har aldri vært helt min sterke side. Jeg klarer aldri å komme skikkelig i gang. Hver gang jeg prøver, blir jeg lat. Da slenger jeg meg ned på sofaen og slår på TV.

 

Men forrige helg kom jeg over den smarte planen. Hvis jeg gjør litt hver dag, og når jeg er ferdig for dagen, gir jeg meg selv en belønning, da klarer jeg kanskje å gjøre dette til en vane. Så jeg bestemte meg for spilleregler på forhånd, slik at alt var klart og tydelig for hjernen min. Vil den akseptere spillereglene, da kan jeg få dette til. Hvis ikke er det “NO GO”!

 

Her er spillereglene mine:

  • Jeg skal jobbe 20 minutter hver dag (mandag til fredag) Ikke mer, ikke mindre.
  • Jeg har fri lørdag og søndag.
  • Jeg bestemmer meg på forhånd hva jeg skal gjøre akkurat denne dagen. (Lager meg en prioritert liste)
  • Når klokken ringer etter 20 minutter, da er jeg ferdig. Og kan ha god samvittighet resten av dagen.
  • Belønningen min er en kopp kaffe og 20-30 minutter med sløving foran TV etter økten.

 

 

Til nå har det gått meget bra. Det er ikke alltid kjempegøy, men jeg har kommet meg gjennom alle fem dagene. Og leiligheten er nesten ikke til å kjenne igjen. I motsetning til før, gleder jeg meg til å komme inn døren hjemme. Jeg får energi av å være her. Og alle de rotete rommene som jeg ennå ikke har ryddet, gjør meg ingenting. Jeg vet at de snart er like ryddige som stuen min. Følelsen etter en uke, kan nesten ikke beskrives.

 

Dette anbefales å prøve ut. Og jeg tror det fungerer like bra med studier og trening som det gjør for husarbeid. Men tross alt, det er bare gått en uke, og hva som skjer neste uke, vet jeg jo ennå ikke noe om. Men dette ser lovende ut for framtiden. Og motivasjon, kommer absolutt ikke før du er kommet i gang. Du blir ikke motivert til å gjøre noe. Motivasjon kommer etter at jobben er gjort. Og dette kan jeg skrive under på.

 

Er dette noe du fikk lyst til å prøve selv?

 

8 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg ! 🙂 Satt akkurat å tenkte på det samme og bestemte meg for at nå skal steika trimme, rumpe og armer 2 ganger i uka og 3 minutters joggetur, på tide å komme ut av godstolen 🙂 Men først nye vipper og shopping 🙂 Ha en fiixiin dag <3

    2. ladyaugust: Hehe… Det fine med denne teknikken, er at om du finner ut at den fungerer for deg, da kan den overføres til andre ting også.

      Håper du klarer å komme i gang. Men det kan være lurt å prøve den med en ting om gangen. Ikkje planlegg å forandre hele livet. Det funker nok ikkje.

    3. Ryddeprosjekt var en utrolig god ide!
      Jeg har nettopp startet et lignende prosjekt; mitt er å gå ute i 15 minutter hver dag. Det er ikke så mye, men det er nettopp derfor det også blir lettere å gjennomføre. Målet er at det til slutt blir en vane jeg bare gjør uten å tenke for mye over det.

    4. Kjersti: Hehe… Det høres merkelig likt ut som ryddeprosjektet mitt ja. Starter v i det små, så endrer vi tanker og følelser til aktiviteten vi holder på med. Og plutselig så gleder du deg til å sette i gang.

      Eg hadde tenkt å ha fri fra prosjektet mitt i morgen. Men nå planlegger eg å ta sofaen. Bare sånn at det er gjort. Eg gleder liksom til å fortsette. Det er en følelse eg aldri har opplevd å ha i forhold til reinholdsarbeid. Og tankene om framtiden er bedre enn på lenge.

    5. Akkurat det jeg tenkte. Lagde jo en ryddeliste og fulgte den, det var så ryddig her og tok så lite tid at det er helt sykt men huset var skinnende til enhver tid. Ett rom hver dag. Første uka var ille for da var det bomba men sakte men sikker ble det nesten ingenting å gjøre, genialt. Må trimme har tenkt på det i en evighet nå, så jeg starter litt forsiktig og så håper jeg det sprer seg utover av seg selv 😉 <3

    6. ladyaugust: Eg kan bare svare ut av egne erfaringer. Men å starte i det små, tror eg er en meget god strategi. Eg var alt annet enn motivert for å begynne å rydde på mandag. Men allerede etter en uke med “litt rydding hver dag”, er eg supergiret.

      Hadde planer om å ha fri fra prosjektet i helgen. Men i dag føler eg for å ta sofaen i morgen. Så vi får se. Kanskje blir det en liten time med jobbing i morgen også. Men da av den frivillige sorten. Motivasjonen kommer først, når du ikkje trenger den 🙂

    7. Så flink du er ! 🙂 Det tror jeg også altså å begynne i det små og så blir man alltid motivert når alt ser bedre ut i stedet for å bruke tiden på å tenke på alt en burde. Fikk rydda kjelleren for et helt tilhengerlass i dag men det var mest fordi varmtvannsberederen gikk gauken og måtte byttes. I morgen starter jeg litt her med trim og så får jeg besøk så da burde jeg nok rydde litt også 🙂 Du motiverer meg mer enn du aner <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg