DET ER TANKENE DINE SOM SKAPER PROBLEMER FOR DEG

Har du lærevansker eller problemer med å huske ting? Sliter du med å snakke med andre mennesker? Har du problemer med nervene når du skal prestere? Har du masse negative tanker i hodet? Dersom noe av dette gjelder deg, da burde du lese om dette konseptet.

 

Dette er et verktøy du kan bruke for å måle om tankene dine er positive eller negative for deg. Om de hjelper eller ødelegger for deg.

Tanke-skalaen er laget for å måle din “INTERESSE” for tingene du tenker på. Den viser hvor “VIKTIG” du mener noe er for livet ditt.

 

 

BLÅTT:

Når dine tanker er i den “blå-sonen”, det er når du viser lite interesse for det du holder på med. (Kanksje er du i blå-sone nå, når du leser denne artikkelen. Du klikket deg bare inn, fordi overskriften virket interessant, men så fant du ut at artikkelen var alt for lang, og ble umotivert. Da er tankene dine i blå sone.) Dette er ikke viktig nok for deg. Du viser tilnærmet null interesse. Faren i blå-sone, er at du begynner å kjede deg, fordi du ønsker å være et annet sted eller å gjøre noe annet.

Ofte begynner man å dagdrømme, fordi det som skjer i din ytre verden, er så kjedelig/meningsløs at du finner deg noe annet å fokusere på. Sagt med andre ord: Du vil slite med å følge med på det som skjer, når du er i den blå sonen. På tanke-skalaen ligger “blå-sone” på mellom 0 til 25% på interesse-skalaen. Altså helt nederst.

 

GULT:

“Gul-sone” ligger på mellom 25 til 40% på interesse-skalaen. Dette er et mellom-stadie. Du er ikke direkte interessert, men du følger ubevisst med. Det er faktisk et fint sted å være når du skal slappe av med en bok eller en film. Du sliter deg ikke ut, og du kjeder deg ikke. Underbevisst klarer du å få med deg ting som skjer rundt deg. Men bevisstheten er sløv. Derfor er din læreevne heller ikke stor på dette tanke-stadiet. Men dersom noe mer interessant dukker opp, vil du øke interesse-tankene dine automatisk.

Men du kan øke din interesse ved å spørre deg selv: “Hva kan jeg gjøre for å bli mer interessert i det jeg holder på med akkurat nå? Hvordan kan jeg endre tankene mine, slik at dette blir mer givende? Hva kan dette bety for framtiden min? Hvordan kan jeg legge mening til dette?”

 

GRØNT:

Det er på denne delen av skalaen du bør være, dersom du skal prestere i noe. Du er interessert i det du holder på med, uten at du er stresset, tviler på deg selv eller frykter for negative konsekvenser. Dette er hva jeg kaller trivsels og læresonen. Det er her du bør være, når du studerer for å lære. Du er interessert i det du holder på med, fokusert og tilstedeværende. Du er både fysisk og mentalt tilstede – og du tror du kommer til å få til det du prøver på. Du bekymrer deg ikke, og ser lyst på framtiden. Du har høy selvtillit, og bryr deg ikke om hva andre måtte tenke og mene om deg og det du gjør. Du er den beste utgaven av deg selv. På skalaen ligger grønn-sone på mellom 40 til 75% på tanke-skalaen.

 

RØDT:

Den røde sonen, er den negative sonen. Det er her stress, frykt, tvil, bekymringer og negative tanker ligger. Når du er redd for konsekvenser av noe slag eller, du er redd for hva andre måtte tenke og mene om deg, da er tankene dine i “rød-sone”.

Når tankene dine lander på denne delen av skalaen, mister du troen på deg selv eller du frykter at du vil feile. Du ønsker for sterkt å lykkes i noe. Noe er blitt svært viktig for deg, og det har bikket over en grense, slik at du har mistet kontrollen og blitt trengende.

Når du går over et visst interessenivå på skalaen – altså at noe har blitt veldig vilktig for deg, går du over på det negative røde området av skalaen. Når du tenker i denne fargen, vil din høye interesse (viktighet) ødelegge for deg. Det er en magisk grense mellom GRØNN-sone og RØD-sone, som indikrerer om du er “positivt interessert” eller “negativt interessert” i det du holder på med.

 

Positivt interessert er at du ønsker sterkt å lykkes, men samtidig er rolig, avslappet og i balanse. Du smiler og har en leken holdning til det som skjer. Det er ikke verdens undergang om du ikke lykkes. Holdningen er: Enten så lykkes du, eller så lærer du.

Negativt interessert betyr at noe er så viktig for deg at du er redd for at det motsatte skal skje. Du frykter at du kommer til å mislykkes. Du opplever det som skjer med en følelse av alvor. Aktiviteten eller hendelsen har gjerne blitt en æressak for deg. Du føler at du har noe å tape.

 

FLYTSONEN:

Dette er området de fleste ønsker å nå. Tanke-skalaen er laget for å hjelpe deg å nå flytsonen, oftere enn du ellers ville gjort. Jeg prøver alltid å nå dette området selv. På skalaen ligger “flytsonen” på ca 65 til 75% interesse. Det er det høyeste nivået i “grønn-sone”.

Du er svært interessert i det du holder på med. Du er fokusert, tilstede i øyeblikket, men likevel rolig, trygg uten å frykte for konsekvenser. Du tenker ikke konsekvenser i det hele tatt. Lekent lar du fantasien og kreativiteten din styre det du holder på med. Med tro og tillit utfører du aktiviteten din, slik tankene dine ber deg å gjøre. Men du må ikke forvente å finne flytsonen hver gang. Ta det som en positiv overraskelse når du opplever den.

 

SLIK BRUKER DU TANKE-SKALAEN:

  1. Lag en plan. (Tenk ut hva du ønsker å utføre.)
  2. Spør deg selv: Hvor på skalaen tenker jeg? (Tenker jeg “Grønt” eller “Rødt”? Røde tanker er frykt, tvil, stress, bekymringer, problem-fokus eller tanker om hva andre mener om deg. Grønne tanker er total fravær av alt dette. Absolutt ingen negativitet knyttet til det du skal gjøre – bare tro.)
  3. La det skje. Overgi deg til aktiviteten, med full tillit og tro på at du kan.
  4. EVALUER! (Hvordan gikk det? Gjorde du noen feil? Fantes det en bitteliten negativ tanke eller tvil? Eller gikk alt etter planen?)

 

 

EKSEMPEL SPORT:

Dersom du driver med en ballidrett, skal du gjøre som dette: Se for deg at ballen kommer mot deg. Hva tenker du? Ønsker du ballen velkommen og vet at du er den tryggeste personen på banen å sentre til? Eller tenker du: “Hva hvis jeg mister den? Hva hvis jeg bommer på pasningen min eller gjør noe dumt? Jeg må være ekstra forsiktig så jeg ikke roter den bort.”

 

Du snakker med hjernen din, ved hjelp av tankene dine. Så når du tenker noe, gir du egentlig bare kommandoer til hjernen din. Når du tenker: “Jeg er tryggheten selv. Jeg er kreativ og treffer ALLTID med pasningene mine.” Da kommanderer du hjernen din til å treffe på alt du forsøker deg på. Så lenge du bare tenker at mottak og pasning kommer til å lykkes, vil du lykkes. Det som gjør at du feiler, er at du legger dårlige planer, eller at du tenker tanker med tvil, frykt eller redsel for negative konsekvenser.

 

Er tanken dine innenfor grønt område på skalaen, da vil du lykkes. Er tanken din i rødt område, slik at du føler en bitteliten tvil, da ber du om å mislykkes. Du kan ikke bomme på noe, dersom ikke negative tanker, frykt eller tvil eksisterer. Da har du høy selvtillit, og kommer til å lykkes.

 

 

LÆRING OG LÆRE-PROBLEMER:

Dette konseptet kan også fortelle hva som er grunnen til at mange sliter med dårlige karakterer på skolen. Hvorfor får noen mye bedre karakterer enn andre? Jeg sier ikke at dette alene er grunnen, men en svært vesentlig del av den.

Hvis du ser for deg tanke-skalaen igjen, så er den oppdelt i farger. Blått er lite interesse, grønt er mye interesse, men ingen frykt, tvil, negative tanker eller bekymringer. Rødt er for mye interesse. Ting er blitt for viktige for deg, slik at man begynner å frykte: at man ikke er god nok, hva andre mener om deg, og at dersom dette går dårlig, vil det få konsekvenser for livet ditt.

 

Blå-sone:

Når tankene dine er i blå-sone, da er du så lite interessert i det du holder på med, at du ikke fokuserer eller følger med. Du får ikke med deg undervisningen, enten fordi du kjeder deg eller fordi du ikke ser meningen med å den. (Du ser ikke at det du holder på med, kommer til å ha noe med livet og framtiden din å gjøre.)  Ofte er da den eneste grunnen for å være tilstede i timene, å unngå ugyldig fravær og at du ønsker en helt grei, karakter på prøvene.

Du kjeder deg og kan lett begynner å dagdrømme om andre ting. Mange av dagens elever er nettopp i denne tanke-sonen store deler av skoletiden. Og det samme skjer når de kommer hjem for å gjøre lekser. Lekser er noe som skjer i blå-sone. Altså den kjedelige og meningsløse sonen. Du ønsker egentlig å gjøre noe annet.

 

Grønn-sone:

Den grønne sonen er den beste å være i når du skal lære noe. En av grunnene til at det er forskjell på en elev kontra en annen, kan være at den ene eleven vet hvorfor han eller hun trenger å lære denne kunnskapen. Eleven har et mål med skolegangen sin, slik at alt som læres i tmene har en langsiktig betydning. Dette gjør at eleven har mye høyere interesse i timene, og er derfor på et mye høyere nivå på tanke-skalaen.

Men ikke for høyt, slik at stress, frykt og tvil kommer og ødelegger. Men en fokusert og avbalansert positivt fokus og lyst til å lære. Timene oppleves som meningsfulle, og eleven ønsker å lære for å huske, ikke bare for å stå på prøvene. Slike tanker over tid, vil selvsagt ha stor betydning for livet om 10, 15 eller 20 år fram i tid. Disse får etter hvert gode karakterer, og derfor bedre muligheter i framtiden. Når de stadig vekk får positive bekreftelser i form av skryt av læreren og gode karakterer, vil underbevisstheten ta dette til seg, og gi dem bedre selvbilde og positive tanker om seg selv og livet ellers.

 

Rød-sone:

Dette er den stressrelaterte sonen. Mange lever store deler av livet sitt her. I denne sonen er det vanskelig å lære noe nytt. Hjernen  har begynt å fokusere på andre ting, enn å ta til seg kunnskap. Noe i livet ditt har tatt tankene dine opp på et negativt høyt nivå. Hjernen din kjøres nå i en primitiv overlevelses-modus. Du har ikke tilgang til kunnskaps-biblioteket ditt, du er derfor en mindre smart utgave av deg selv for øyeblikket. Du har fått jernteppe, prestasjonsangst eller frykt for et eller annet. Det kan også være problemer du har i livet, som opptar tankene dine. Når dette skjer, fjernes fokus fra det som undervises i klasserommet. Du får det ikke med deg det som læreren sier, og husker derfor ikke hva som blir deg fortalt.  

Problemet er at skole-systemet ikke lærer om hjernen og tankenes betydning til elevene. Elevene vet derfor ikke at tankene deres har stor betydning for hvor mye de lærer på skolen. Når du kjeder deg (er i blå sone) eller når du har problemer (og er i rød sone), da er du nesten ikke i stand til å ta til deg kunnskap. Dette har stor betydning for framtiden til mange av dagens unge.

 

Tror du dette konseptet er nyttig for deg?

#tankeskalaen #tanker #interesse #flytsonen #lære #kunnskap #suksess #superdeg #grønnsone #rødsone #blåsone #kjedsomhet #bekymring

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg