ET OBJEKT I RO – VIL FORBLI I RO, MED MINDRE…

Det er 20 oktober når jeg skriver dette innlegget. Jeg hadde tenkt å droppe skrivingen i dag, fordi jeg (heller ikke i dag) fikk det til. Jeg har hatt noen slike dager helt uten motivasjon nå. En skikkelig stillstand. Hver kveld når jeg tenker på å skrive, forteller en stemme i hodet mitt, at jeg ikke orker dette i dag. Og så får jeg mye heller lyst til å bare slappe av og se på TV. Jeg avventer og endre opp med å se noen YouTube-klipp eller noe sånt i stedet. Jeg ser jo på noe nyttig, tenker jeg. Og da er jeg jo på rett vei. 

 

 

Nei. Slik er det ikke. Bare fordi du kan sitte å se på noen lærerike videoer på TV`en din, betyr det ikke at du går i riktig retning. I retning av målet ditt. Det er lett å tenke at så lenge du gjør noe positivt på et eller annet område, så er det bra for deg. Men å vaske gulvet, pante flasker og sette på oppvaksmaskinen, vil ikke føre deg av sted mot målet ditt. Med mindre målet ditt nettopp var å vaske huset.

Å bruke tiden din på to-do lister, fører deg sjelden til suksess i livet. Det fører til at du stort sett alltid er “up-to-date” på husarbeid. Men sjelden særlig lenger. Dette er det nok mange som har fått erfare. Man gjør så godt man kan, men å gjøre så godt man kan er ikke godt nok, dersom aktiviteten du gjør, er feil iforhold til målene dine. 

 

ET OBJEKT I STILLSTAND – FORBLIR I STILLSTAND

Ja dette er et ordtak du kanskje har hørt før. “Et objekt i stillstand – forblir i stillstand, med mindre en sterkere kraft griper inn.” Hemmeligheten til å komme i gang med noe, er å begynne. Dette er faktisk ofte den vanskeligste delen av “det å utføre en aktivitet”. Har du først begynt på noe, er det mye lettere å fortsette.

Å ta på seg treningsklær, og gå ut av huset, er ofte den vanskeligste delen av å trene. Den første telefonen er som regel den vanskeligste. Å starte på et nytt innlegg er ofte det vanskeligste med å skrive blogg. Å starte sparekontoen, og å lage autotrekk, er det vanskeligste med å begynne å spare.

 

DU MÅ BEGYNNE SÅ SMÅTT, AT DU IKKE SKREMMER HJERNEN

Det var dette jeg gjorde, med det innlegget jeg skriver nå. Jeg satt og tenkte fortvilet på hvor umotivert jeg har vært, og hvor håpløs min situasjon er akkurat nå. Om hvor vanskelig det vil være å snu dette. Da kom ordtaket i tankene mine: “Et objekt i ro, vil forbli i ro, med mindre det kommer en sterkere kraft eg endrer det.”

Så begynte jeg å tenke over situasjonen jeg befinner meg i. Jeg er nesten ferdig med 8 artikler. Jeg har 16 igjen. Det er 20 oktober. Det vil si at det er 40 dager å skrive dem på, dersom alle skal være ferdig før 1 desember. Det er ikke krise i det hele tatt. I teorien kan jeg til og med skrive artiklene den dagen jeg skal poste dem. Jeg ligger egentlig veldig godt an.

 

Dermed steg optimismen min noen hakk. Og jeg begynte å tenke gjennom ordtaket. “Et objekt i stillstand, forblir i stillstand, med mindre… Og plutselig gikk det opp for meg at løsningen på problemet mitt, ikke var å ta i et skippertak, men snarere å starte litt i det små. Og det e jo faktisk løsningen på de fleste problemer. Vi blir bare så opphengt i at vi egentlig burde gjort så mye mer. Det holder ikke å lese en side fra boken liksom. Vi må helst lese 30 sider hver dag. Og det holder ikke å sette oppvasken i maskinen. Nei vi burde tatt hele huset når vi først var i gang. Og dermed slår hjernen seg vrang. Den blir skremt av tankene du tenker, og slår seg i standby modus. Og du ender opp foran TV`en, eller noe annet avslappende. 

 

 

For min del, fikk jeg plutselig motivasjon til å skrive et innlegg. Det var ikke noe galt med meg, jeg var bare stoppet opp. Og så gjorde jeg feilen, å tenke at jeg burde hente meg inn igjen. Og da ville ikke hjernen min samarbeide, men hadde da egne planer. Jeg trengte bare å starte igjen. Når ting i livet ditt har stoppet opp, da bør du ikke gjøre den feilen og tro at du enkelt kan ta igjen det tapte. Men det du trenger å gjøre, er å gå et bitte lite steg i reting av målet ditt igjen. For så lenge du er i bevegelse, og riktig retning, vil du nærme deg målet. Fordi en gjenstand i bevegelse, vil forbli i bevegelse, inntil en sterkere makt griper inn. 

Christmas ornaments
Licensed from: Yellowj / yayimages.com

#giddaløshet #latskap #motivasjon #stillstand #julekalender #luke9 #personligutvikling #selvutvikling #prosjekt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg