Bli litt latere med god samvittighet

Eg har i det siste begynt å blogge litt igjen. Grunnen er at eg har begynt å lese bøker igjen. Men problemet med å lese bøker, er jo at det er lett å glemme det som står der etterpå. Min løsning er derfor å skrive små blogg-innlegg etterhvert som eg kommer over viktige ting eg ønsker å huske for framtiden. Da må eg jobbe litt ekstra med innholdet, for at det skal bli forståelig for leseren. På den måten husker eg lettere innholdet selv etterpå. Eg tror dette er en god strategi, for å huske bedre. I dag fant eg noe bra om søvn, og om korfor det er smart å sove litt ekstra.

 

 

I følge boken: “Senk skuldrene – gjør mindre for helsa og bli friskere” (“fruskere ;)”), så består søvnen vår av to ulike deler. Den første delen, som bare tar noen få timer – 3 til 4 timer. Den hjelper deg, slik at du kommer deg gjennom neste dag. Altså du overlever. Dette er den dypeste søvnen. Du kan klare deg i perioder med lite søvn, man da går dette på bekostning av god helse.

 

Den andre delen av søvnen, heter REM-søvn. Her er kroppen din lammet, mens øynene beveger seg. Hjernen jobber hardt mens vi drømmer og går gjennom dagens inntrykk. Du kan til og med løse problemer og utfordringer du står overfor i denne REM-søvnen.

 

Det er lettere å våkne opp og føle seg opplagt når du befinner deg i det andre søvnstadiet. REM-søvn er koblet til god helse, hukommelse, læring og kreativitet.

 

Så dersom du jobber mot og ønsker forbedringer i livet, da er det lite som er mer effektivt enn å ligge strak ut, og gjøre ingenting. De 3-4 timene i dette andre søvnstadiet, er den beste investeringen du kan gjøre for deg selv. Det er da hjernen renses og vedlikeholder for en god og velfungerende hjerne.

 

Følg meg gjerne på Instagram eller Facebook, under navnet @Hjernesmart

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg