Derfor er det viktig å starte dagen riktig

Her skal jeg være ærlig med deg. Dette er en artikkel som jeg mest av alt skriver til meg selv. Jeg har stort sett alltid hatt problemer med å få en god start på dagen. Noe mine resultater bærer preg av. Dette er mine tanker, jeg har til meg selv. Men samtidig er det også slik jeg anbefaler andre å starte den.

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Viljestyrke er en begrenset ressurs. Og vi har ikke mer viljestyrke enn vi strengt tatt trenger for å komme gjennom dagen. Når vi bruker av den, (noe de fleste av oss gjør, stort sett hele tiden), tømmer vi av den. Det vil si at hver gang du bruker av viljestyrken din, har du mindre viljestyrke å bruke senere på dagen. Og da er sannsynligheten stor for at du gjør ting du egentlig ikke ønsker å gjøre. (som å spise usunt, se på tv, spille data og ha det gøy.) Dette betyr at du må bruke den godt på starten av dagen, slik at du kan komme godt i gang, og komme deg opp på “the winning stream”.

 

DEN POSITIVE SPIRAL

Fordi suksess pleier å skape mer suksess. Dersom du føler deg suksessfull, har du en tendens til å fortsette å gjøre aktiviteter som er bra for deg, og som gjør at du fortsetter å føle deg suksessfull. 

 

Så når du starter dagen, med å utføre dine viktigste gjøremål, i løpet av de første par timene, vil du komme inn i en positiv spiral, som farger det meste annet du gjør utover dagen. Fordi du vil føle deg suksessfull. 

 

Når du er positiv, og har et optimistisk syn på framtiden, vil du ha lettere for å fortsette i samme spor, og være giret på å gjøre flere positive valg.

 

DEN NEGATIVE SPIRAL

Men om du derimot starter dagen med følelsen av at du alltid henger etter, får du ikke fordelen med de positive følelsene. Og da heller ikke følelsen av at du er en vinner. 

 

Sliter du med å komme deg opp om morgenen, slik at du så vidt rekker jobben eller skolen din, rekker du ikke å gjøre så mange av dine viktigste oppgaver mens du er fulladet med viljestyrke. Og da vil du bruke opp det aller meste av denne, på selve arbeidsplassen eller skoledagen din.

 

Det medfører at når du kommer hjem, er du sliten og trett etter 8 timer med påtvunget innsats. Og har ennå ikke rukket å utføre noen av dine ønskede målrettede aktiviteter. Og siden det meste av din viljestyrke allerede er brukt opp, vil du sannsynligvis heller ikke gjøre dem resten av kvelden.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Derfor foreslår jeg noe så umenneskelig som å starte dagen 2 timer før du går på jobb eller skole, slik at du får satt av en del tid til å utføre dine viktigste aktiviteter, før du egentlig starter din vanlige dag.

 

Ja jeg vet, dette er ikke lett, og ikke noe jeg tidligere har fått til. Men dersom man virkelig ønsker noe, får man det som regel til. Men dette koster selvsagt. Om det ikke koster penger, er du likevel nødt til å endre livsstil, fordi du må jo legge deg tidligere, dersom du skal være opplagt 1,5 timer tidligere enn vanlig. Men suksessfulle mennesker, er ikke som vanlige mennesker. De gjør rett og slett ting som vanlige mennesker ikke er villige til å gjøre.

 

Nå er det tidlig høst, og valgdag – og nye tider er ofte gode tider til å begynne med noe nytt.

 

Kommer du til å starte dine hverdager tidligere?

(Bruk gjerne denne artikkelen og kommentarfeltet som en avtale og en bekreftelse overfor deg selv.)

 

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

#vaner #gomorgen #fem-klubben #vekkerklokke #selvstudier #trening

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg