Derfor kjeder du deg

For tiden hører jeg på en lydbok som er skrevet av en hjerneekspert som heter Loretta Breuning. Hun har skrevet flere bøker, og hennes spesialfelt er om “hjernen og kjemiske stoff som styrer den”.

 

Bildet er lånt fra Unsplash.com

 

Hun fortalte i boken «Tame your Anxiety», at når du kjeder deg, da er dette hjernen din som forteller deg at den ikke finner verdi i det du holder på med. Altså at dette er verdiløst, gjør noe annet. 

 

Verdi for din dyrehjerne, som faktisk er den delen som gir deg følelser, er det samme som overlevelses-fordeler. Og når du for eksempel sitter å ser en video eller TV-program (eller leser denne artikkelen, for den saks skyld), og du begynner å miste interesse, da er dette fordi din dyrehjerne ikke ser det store behovet med informasjonen som blir gitt deg. Og den søker seg mot andre steder. Den gir beskjed til deg, om at du burde gjøre noe annet.

 

Det samme skjer med skolearbeid. Når du sitter ved pulten din og leser biologi eller matte, da forteller dyrehjernen din, ved hjelp av følelsene dine, om dette er god investering (ved interesse) eller meningsløs tidsbruk (ved at du kjeder deg) av ressursene dine.

 

Dersom du kjeder deg kan grunnen være at du ikke ser det langsiktige behovet for å lære om biologi eller matte. Eller du har ingen klar plan for livet ditt, slik at skolearbeid generelt blir sett på som unødvendig bruk av tid og ressurser.

 

Dette er også hovedgrunnen til at noen blir mye bedre på skolen enn andre. Forskjellen ligger i hvor stor betydning gode karakterer og skolekunnskap blir ansett som viktig for din vei videre i livet.

 

Hjernen vår måler alt opp i hvor viktig noe er for å overleve. Dersom du må ha 5 eller bedre i snitt for å nå din videre studie-vei, og du vet dette i en alder av 10 år, da blir du mye mer motivert for skolearbeid generelt, enn en som drømmer om å bli fotballproff.

 

Og da vil forskjellen på motivasjon vise seg tydelig. Den ene synes det er gøy og interessant å gå på skolen. Fordi vedkommende får utløst forskjellige typer lykkestoff i hjernen, mens den andre kjeder seg, fordi de disse lykkestoffene er helt fraværende i hans eller hennes hjerne, når lekser tas fram. Den ene blir glad og motivert av å løse skoleoppgaver, den andre ulykkelig og drømmer om trening, spill og lek. 

 

Den ene får gode karakterer og alle skryter av hvor flink han eller hun er, som igjen så øker lykkestoffene som serotonin, oxytocin og dopamin. Disse stoffene gir et markant løft mot nye studiehøyder. Mens den andre ikke legger like mye innsats i skolearbeid, men blir en habil kar i forsvaret på det lokale fotballaget. Men han blir dømt som lat og tiltaksløs.

 

Selve bildet er lånt fra pixabay.com

 

Hvem av disse to tror du var meg i mine yngre dager?

 

Liket du artikkelen? Da vil du kanskje like:

HJERNESMART på Facebook

2 kommentarer
    1. Oppdaga blogga din nå fordi jeg søkte på “x-faktor”! Så interessante temaer du har. Gleder meg til å utforske mer:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg