Det er ikke aktiviteten du gjør, som styrer følelsene dine

Mange tror at følelsene kommer, på grunn av aktiviteten de holder på med. Slik at hardt arbeid, lesing eller trening alltid er kjedelig. Men dette er ikke sant. Det kommer an på hvordan hjernen din ser på og opplever, oppgaven du holder på med. Når hjernen ikke ser meningen med noe, har du tendens til å oppleve ting som kjedelige. Når hjernen mangler mening – da vil ikke du oppleve glede i det du holder på med.

 

 

Mange foretrekker å bare gjøre de tingene som gjør dem lykkelige her og nå, og unngår de kjedelige aktivitetene. Et typisk sitat fra slike personer er: “Vi lever jo bare en gang. Må jo unne seg å ha det gøy mens man kan.” Og så fortsetter de å gjøre de aktivitetene som er lett og gir glede i nuet. Men dette er en dårlig langtids-strategi. Ofte ender disse personene opp som ulykkelige mennesker. Det er jo en grunn for at depresjon er blitt en folkesykdom.

 

MITT SYN PÅ DEPRESJON

Jeg tror depresjon kommer ut av at flere deler av livet, går seg fast. Du gjør det dårlig på skolen, og av den grunn begrenser mulighetene seg i framtiden. Du har vent deg til å spise usunt, og av den grunn blir helsen dårlig. Du har brukt for mye penger opp gjennom hele livet, og ikke spart en krone. Og hatt ordtak som: “Jeg må unne meg litt ekstra, siden livet er så hardt.” Så kjøper de seg kortvarig glede. Kjøper kortvarig bort de negative følelsene. Og dette ender opp med at økonomien blir mer og mer presset. Kanskje man til og med tar opp flere forbrukslån, men uten å egentlig få noe ut av pengene.

 

Når man alltid tar snarveiene til glede og kortvarig lykke, samler problemene seg opp rundt deg, og til slutt blir det for mye negativt for hjernen din. Og den ser ikke lyset i tunnelen. Og da kommer de negative følelsene snikende innpå. Og de har ikke tenkt å gå sin vei, med mindre livet ditt forbedres seg.

 

Men hvordan har du tenkt å forandre på disse vanskelige tilstandene, når du knapt nok har energi til å komme deg gjennom dagen. Og når du bare ser problemer og elendighet hvor enn du snur deg? Dette tror jeg er opphavet til vår tids depresjoner. Livet er blitt så pressende for mange av oss, og boutgiftene er så høye at de knekker folks økonomi.

 

 

VI MÅ SE LANGT FRAM I TID

Nei, jeg tror det er viktig å ha evnen til å kunne se langt fram i tid. Starter man på et nytt og bedre liv, er hemmeligheten for å klare å holde seg på sporet, å kunne se mange år fram i tid. Fordi, hvis man ser hva som gir deg best følelser de neste to timene, av å slå seg ned på sofaen og se en film eller å ta en joggetur – så vinner nok sofa og film 10 av 10 ganger.

 

Og dersom du ikke klarer å se deg selv og livet ditt ett år fram i tid, men bare en uke om gangen, da vil hjernen din fort sette spørsmålstegn rundt hva som er vitsen med den grusomme torturen du holder på med. Hvorfor plage seg selv med joggeturer, dersom det ikke er noe virkelig bra å se fram til der framme? Og dersom du er en som ikke klarer å se langt fram i tid, så gir det å jogge, ingen mening.

 

 

Men det er nettopp dette som er poenget i denne artikkelen. Det er meningen med aktiviteten du holder på med, som gjør den verdt slitet. For min del, så skriver jeg blogg og leser bøker, fordi langt der framme en gang, tror at dette kommer til å bære store frukter. Jeg kommer til å ha kunnskap som jeg knapt tør å drømme om idag. Men det er bare dersom jeg er i stand til å utføre jobben som kreves idag. Hvis jeg ikke gjør den – vil livet mitt ikke bli bedre, men sannsynligvis gå den motsatte veien. Den veien som omsider fører mot depresjon og elendighet.

 

Jeg tenker som så: “Kommer det til å bli enkelt? Neppe. Men hvem har sagt at livet er enkelt? Poenget er at det er mulig. Og det er derfor jeg gjør det.”

 

personligutvikling.blogg.no på Facebook

#mening #formål #følelser #depresjon #hjernen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg