Ditt limbiske system styrer følelsene dine

Det limbiske system er et stort tema, så eg må vie flere dager til dette. Det å sette meg inn i dette systemet, har vært helt avgjørende for min forståelse av psykologifaget. Still gjerne spørsmål om det er ting du ikkje forstår av det eg skriver.

 

 

Dagens tema: Det limbiske system og dets behov.

Det er ditt limbiske system som reagerer når du blir sint, redd, engstelig, ja til og med glad. Det er dette systemet som styrer følelsene dine. Ja følelsene dine er hjernen din som ønsker å fortelle deg noe. Det er bare ett problem. Ofte er det vanskelig å forstå hva den egentlig ønsker å fortelle deg, fordi den bruker ikkje vanlige ord, men ja nettopp, den bruker følelser. Den er ditt indre forsvarssystem.

Det limbiske system, skal blant annet ta over når noe potensielt farlig oppdages i livet ditt. Det er viktig at dette systemet får rask tilgang til informasjon om det som skjer rundt deg, i omgivelsene dine. Det får den ved at sanseinntrykkene ikkje blir behandlet like grundig, men får inn mer råmaterialer som den reagerer på. Derfor reagerer den ofte på helt ufarlige ting. Men det er bedre at den reagerer litt for ofte, enn at den reagerer en gang for lite, siden dette potensielt kunne vært slutten på livet ditt.

Dersom dette systemet skal fungere optimalt, er det visse ting som trengs å innfris. Og dersom dette ikkje er tilfellet, vil den bli svært aktiv, og kan begynne å plage deg, ved at den blander seg inn i alt du holder på med. Da vil du merke dette som at du fort mister kontrollen over følelsene dine, og raskt blir sur, irritert, sint, bekymret og får masse negative tanker og følelser.

 

TRYGGHET – Når ditt limbiske system føler seg utrygg, og er urolig for noe, da blir den svært aktiv og forstyrrende. (Trygghet = penger, forutsigbarhet og kontroll) (Utrygg = frykt, engstelse/angst, bekymring, stresset, du mister kontrollen osv)

KONTROLL – Ditt limbiske system ønsker seg alltid kontroll. Med dette mener eg at du for eksempel kan sette opp rammeverk for det du skal gjøre, slik som meg og dette prosjektet her. Mitt mål er å skrive 15 minutter hver dag, og så er eg ferdig, og har oppnådd suksess. Nå vet mitt limbiske system at eg skal jobbe i 15 minutter, og det er det. Den blir roligere, fordi 15 minutter kan den akseptere. Den er litt som et lite barn. Den hater å jobbe. Blir oppgaven for lite spesifikk, vil det limbiske systemet forsøke å hindre meg i å gjøre oppgaven, ved at den gir deg dårlige følelser, kjedsomhet og forsøker å få deg til å utsette å gjøre oppgaven du burde gjort.

 

Når oppgaven din blir for stor, eller for uspesifikk, vil ofte ditt limbiske system forsøke å få deg til å utsette den, ofte ved å gjøre ting som å se på TV, spille data eller hva som helst annet som du synes er “gøy” og interessant.

 

Når den opplever å ha kontroll, det vil si å vite hva som skal skje, da blir den rolig og glad, og den har da mindre sannsynlighet for å hindre deg i å utføre oppgaven. Men er planene dine for store for den, da vil den se oppgaven som pain, og forsøker å hindre deg fra å gjøre den. Det er derfor lurt å begynne rolig, når du skal lage nye vaner. Du kan jo heller fortelle deg selv at du har lov til å overprestere, men dette er ikkje målet. Målet bør alltid være enkelt å nå, slik at du ikkje skremmer fram reaksjoner hos ditt limbiske system.

NOK HVILE – Er du uthvilt vil du ha mer kontroll over deg selv. Da vil ditt limbiske system være roligere og blander seg sjeldnere inn. Du får en bedre dag, hvor du opplever mer ro og mindre negative følelser. Det er ditt limbiske system som skaper dine negative følelser, stress, bekymring og depresjoner.

Håper dette var interessant. Og akkurat som i avsnittet over her, så var målet mitt 15 minutter med skriving. Men idag overpresterte eg, fordi det var nødvendig for å få helhet i innlegget.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg