Er du en som alltid møter opp?

For noen dager siden kom jeg over en reklame for noen som hadde kurs i det å skrive og å utgi bok. Jeg ble selvsagt interessert, siden jeg har blitt engasjert i mitt eget lille bokprosjekt. Det viktigste, ifølge hans kursvirksomhet var at de som fulgte hans kursmodell stort sett alltid klarte å fullføre bokprosjektet, mens de fleste andre stort sett feilet.

 

Og hovedgrunnen til at de som ble med i hans kursopplegg, “alltid” satt igjen med en bok, var at de følte at de måtte stå til ansvar for hver eneste arbeidsoppgave de fikk. Og at det er de små daglige gjøremålene, som til slutt ble til en bok. Når hver minste lille oppgave, var et “være” eller “ikke være”, når det gjaldt å oppnå målet – da når du målet. Og slik tror jeg livet sånn generelt også er.

 

 

Hva er det som skiller de som blir virkelig gode på et område, og de som ikke blir det?

De fleste mennesker ønsker å lykkes i livet, og å bety noe. De fleste av oss gjør så godt vi kan. Vi forsøker å lære oss ting. Men de fleste feiler i å møte opp hver dag. Vi begynner, og så holder vi på en stund. Men så faller vi fra, først en dag, og så en dag til. Og så tenker vi: “Det er jo ikke så farlig, om jeg ikke jobber og utvikler meg på feltet mitt, akkurat idag.”

 

 

Og der er den farlige tanken, tanken om at livet ikke går i grus om du ikke jobber akkurat idag. Det å lykkes på et område, tror jeg, er at du gjør noe til en vane. Noe du bare gjør hver eneste dag. Noe som blir typisk deg.

De fleste idrettsutøvere blir gode fordi de ALLTID møtte opp. De var kanskje ikke enerne i starten. Men møtte alltid opp, og gjorde en innsats. Dette å “alltid møte opp”, ble en av grunnverdiene i livet deres. Det ble en del av det underbevisste. De var alltid til å stole på. Dette gir også utslag i et godt selvbilde. Og et godt selvbilde er viktig for å prestere. At du kan stole på deg selv. Og at andre kan stole på deg.

 

Følg meg også på @hjernesmart på Instagram.

3 kommentarer
    1. Sånn jobbmessig, møter alltid opp ja. Og har blitt god i jobben min. Vet jeg er til å stole på. Privat egentlig likedan, møter opp, stiller opp, er til å stole på. 🙂

      1. Det er litt sånn også at dersom du setter deg mål i livet, er ofte det som skiller suksess fra failure, om du alltid møter opp, og gjør det lille som kreves hver dag. De store krevende tingene i livet, er ofte bitte små, dersom du gjør litt hver dag. Som det å skrive bok for eksempel. Mange har skrevet bok, ved å jobbe litt hver dag. Ikkje de store anstrengelsene sånn av og til. Du har vært enormt utholdende med bloggen din, og får belønning i form av mange faste lesere. Husker eg var ofte innom bloggen din tidligere, da eg var aktiv her på blogg.no. No er du langt oppover topplistene hver dag.

    2. Ja, jeg er veldig utholdende når det kommer til bloggen 😀 Jeg “pusler i vei”. Men blir aldri HELT på topp. Vært et par ganger innom topp 20 denne sommeren. Men jeg er nok litt for lite “utleverende” til at det FYKER oppover. Litt for lite interessert i å diskutere i kommentarfelt osv. Lite drama med meg, bare alminnelig hygge 😀 Det får en fast gjeng, men ikke overraskende mange lesere. Ikke så nøye. 🙂 Jeg gjør det jeg liker best, og er ikke en person bygget for drama. Jeg husker bloggnavnet ditt. Koselig du er tilbake igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg