Føler du at du burde gjort mye mer?

Vi banker ofte oss selv, fordi vi tenker at vi burde jobbet hardere, vært mer motivert og hatt større drivkraft til utføre de oppgavene vi har lovet å gjøre – eller oppgaver vi burde gjort. “De andre er jo så mye mer på hugget enn det jeg er.” Slik tenker vi om oss selv. I alle fall gjør jeg det. Jeg utfører jo oppgavene mine, men kanskje ikke like raskt som jeg føler jeg burde. De andre oppleves så mye mer drevne enn jeg er.

 

 

Men grunnen til dette er ofte at vi bare ønsker å ha det bra her og nå. Vi ønsker å gjøre det som gir oss gode følelser. Vi ønsker å slappe av, og nyte livet. Vi ønsker oss “pleasures”, ikke pain. Og det er painfullt (godt norsk ord forresten), å skru på datamaskinen for å skrive en mail, eller gjøre en oppgave som fort kan ta tid.

 

For å klare oppgaven må vi bruke av viljestyrken vår, og den er begrenset. Dersom du først har vært på jobb, for så å komme hjem igjen trøtt og sliten, da kreves det innsats og viljestyrke å få utført oppgaven. Det enkle er å slappe av foran TV`en. Det vanskelige er å få utført jobben.

Men oppgaven blir likevel gjort. Men kanskje du trenger en påminnelse fra noen andre, og et løfte fra deg, om at du skal få utført oppgaven i løpet av kvelden. Da vil du ikke nødvendigvis være så motivert til å sette i gang. Men du vil gjøre den, fordi en indre kraft i deg ikke ønsker at andre mennesker, og i alle fall ikke noen du ser opp til, skal se på deg som en som ikke bryr seg. Du ønsker at andre skal se på deg som noen de kan stole på. Og det er ofte denne kraften, ønsket om status og ros, og frykten for at andre skal tenke negativt om deg, som får oss i gang.

 

 

Men når oppgaven er utført, da føler du deg bra. Man blir ikke motivert til å gjøre oppgaven. Men man føler seg motivert av å ha gjort den.

 

Kjenner du deg igjen i dette?

 

Følg meg også på @hjernesmart på Instagram.

1 kommentar
    1. Nja, jeg føler meg motivert når jeg har bestemt meg for å gjøre oppgaven, det som kommer etterpå er tilfredsstillelsen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg