Forventninger er motorveien til negative følelser

På jobben i dag, kom en jeg jobber sammen med og fortalte at det konseptet jeg tidligere hadde forklart, hadde endret livet hans. Han brukte nå konseptet hver eneste dag, og hadde fortalt det videre til sin kone. Hun var også positivt overrasket over hvor enkelt og effektivt dette var, og hvor bra det passet til virkeligheten. Jeg ble selvsagt glad over en slik beskjed. Dette konseptet må selvsagt inn i boken min, så jeg forklarer konseptet her på bloggen i dag.

 

 

HVORDAN FORVENTNINGER STYRER DINE FØLELSER

Vi har alle en selvskapt formening om hvordan ting fungerer, eller burde fungere. Hvordan de er eller burde være. Hvordan andre mennesker bør oppføre seg, og så videre. Disse selvskapte meningene, styrer våre forventninger.

 

Du forventer sannsynligvis at de du jobber sammen med, skal hilse på deg når du kommer på jobb. Og at de skal si “god middag” til deg, når de går hjem for kvelden. Du forventer også at andre skal rydde opp etter seg, og at de bør holde omgivelsene rundt dere ryddige og ordentlige. Du forventer at personalet i kassen på Remi skal være høflige osv.

 

Men hva skjer når dette ikke er tilfellet? Når du ikke finner virkeligheten lik eller bedre enn dine forventninger? Jo, da blir vi sure.

 

Sure for hva? Hvorfor skal andre måtte gjøre akkurat det du mener de burde gjøre? Kanskje de hadde en dårlig dag, elle så mente også den andre personen at noen i tidligere ledd burde gjort noe annerledes, og så reagerte denne personen med å bli provosert. Poenget er at det er dumt å ha forventninger til andre mennesker, når du ikke kan kontrollere disse.

 

Følelser kan settes i en lignelse:

  1. Du har en forventning om hvordan noe bør være.
  2. Du opplever noe, eller du oppfatter noe.

Disse to faktorene må være tilstede, for at du skal få en følelse, som eks sinne eller frykt. Tar du bort en av disse to faktorene, da forsvinner også følelsen.

 

 

La oss si at du holder med et fotballag. Du forventer at laget ditt vinner kampen. Du ser på kampen, mens laget ditt taper. Nå blir du sint eller frustrert. De måtte jo vinne denne kampen.

  • (Du hadde en forventning: VINNE) “Hjernen sammenligner” (Du hadde en opplevelse: DU SÅ DEM TAPE) = SINNE, IRRITASJON, TRISTHET
  • (Du hadde en forventning: VINNE) “Hjernen sammenligner” (Du så ikke kampen: HAR INGEN ANELSE OM AT DE TAPTE) = INGEN FØLELSER

 

 

Poenget er at du kan ikke styre andre mennesker og hvordan de oppfører seg. Derfor er det svært lite smart å forvente noe av mennesker du ikke kan kontrollere. Det beste er å fjerne forventningene om andre mennesker, og bare fokusere på seg selv. Ta det heller som en positiv overraskelse når andre utfører fordelaktige handlinger.

 

Derfor, om du blir sint eller irritert, er egentlig helt opp til deg. Ingen andre kan gjøre deg sur, bortsett fra deg selv. Det er derfor ingen grunn til å ha forventninger om ting du ikke kan kontrollere.

 

 

 

 

 

 

 

ENKELT FORKLART:

  • Du trenger 2 faktorer for å skape en følelse.
  • 1 – Du må ha en forventning om noe.
  • 2 – Du trenger en opplevelse/oppfattelse av dette noe.
  • Fjerner du en av disse (at du ikke har en forventning) eller (at du ikke har en opplevelse av noe), da skapes heller ingen følelse hos deg.

Hjernen din er nødt å sammenligne “forventet resultat” opp mot “opplevelse/oppfattelse” for at du skal bli sint, irritert, frykt eller annen følelse.

 

Følg meg også på @hjernesmart på Instagram.

2 kommentarer
    1. Nei..det er ikke noe poeng å prøve å styre andre, for det går ikke. SÅ det er mer hvordan man TAR de tingene som skjer det handler om. For egen atferd kan man gjøre noe med 🙂

      1. Det er sant. Men problemet er jo at vi ofte ikkje engang klarer å styre oss selv. Lol. Korfor er vi da så tåpelig at vi tror vi kan styre de andre. Eg gjør i alle fall ikkje alltid det eg hadde tenkt å gjøre. Er det sånn med deg også?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg