Grunner for å lære mer om hjernen

Problemet er at det finnes så utrolig mange områder man burde mestre. Og skal du lese deg opp på alle områder som er viktig for livet ditt, blir det mye informasjon. Faktisk så mye informasjon at hjernen din sannsynligvis ville blacke ut, og latt mesteparten gå i glemmeboken. Den ville ikke tatt til seg kunnskapen. Dette har allerede et navn, og kalles “information overload”.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Dette har hjernen allerede funnet ut, og det er laget en mekanisme for å unngå dette. I hjernen vår har vi noe som heter R.A.S. (Reticular Activation System). R.A.S. gjør slik at mesteparten av sanseinntrykkene som kommer inn til hjernen din, blir silt ut, før det går til bevisstheten.

 

Det er derfor du ikke oppdager den nye bilen din i trafikken, før du har kjøpt den. Men nå ser du den plutselig overalt. Dette bilmerke var like vanlig på veiene før du kjøpe et eksemplar selv, men hjernen din silte ut denne informasjonen, fordi den ikke var viktig for deg da. En mekanisme i hjernen din siler ut alt som er uviktig for deg, og sender bare 2-3% av sanseinntrykkene videre til bevisstheten din. Dette blir din virkelighet. Slik du ser verden, med dine øyner og sanser. Det er dette som blir ditt fokus. Det er dette som blir livet ditt.

 

Er du i godt humør og er en positiv person, oppdager og ser du mest positive ting rundt deg. Er du negativ, ser du stort sett det som er negativt. Men begge deler er der hele tiden. Både det positive og det negative.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Vi har alt for mange områder vi burde visst mer om. Psykologi, fysiologi, biologi, økonomi, sosiale relasjoner, historiske begivenheter, politikk, geografi, teknologi, data-programmering osv. You name it.

Poenget er at dersom du skal forstå det hele, og ta gode beslutninger, da er det mye å sette seg inn i.

 

Det er her kunnskap om hjernen kommer inn. Fordi alt som skjer deg, alt du føler, tenker og opplever er meninger og overbevisninger skapt av hjernen din. Det er den som styrer livet ditt. Ingen ting skjer, uten at den har en finger med i spillet. Og skal livet ditt bli bedre, må hjernen din fungere bedre.

 

Det er den som styrer hvordan du reagerer og samhandler med andre mennesker, det er den som styrer din motivasjon, og gir deg enten trang til å trene eller se på TV. Det er den som bestemmer hva du spiser. Og den bestemmer hvor mye du tjener og hva du kommer til å bli god på. Og den styrer din daglige resultater.

 

Å lese alle mulige bøker om alt fra jordsmonn til astronomi, endrer ikke sannheten om at det er hjernen som styre livet ditt. Når du forstår hvordan den fungerer, kan du også oppdage grunnene til at problemer og hindringer dukker opp i livet ditt. Og du kan gjøre noe med dem.

 

Denne bloggen er laget for dette formålet. Jeg ønsker å skrive litt om disse hjernefunksjonene, slik at du kan ha en plass å gå til, og samtidig vite at du lærer litt om hjernen hver uke. Over tid kan dette forhåpentligvis utgjøre en forskjell i positiv retning. Det er iallefall mitt mål.

 

personligutvikling.blogg.no på Facebook

#hjernen #teori #skole #kunnskap #r.a.s. 

6 kommentarer
    1. Jeg skal faktisk tro på det der. For mange år siden fikk en av kattene vi hadde, en enslig kattunge med fargemønster i pelsen som ikke var vanlig i området her ( mente vi) Da den var to år gammel, forsvant den, og vi averterte, lette og lette etter katten, men nei. Da dukket det jaggu opp katter med samme fargemønster overalt..vi så dem neppe tidligere 😁

      1. Hehe… Nei rart det der. Det e veldig enkelt å oppdage denne hjernefunksjonen når du kjøper ny bil. No ser eg den nye bilen min overalt. Og ofte reagerer eg også når eg ser andre eksemplarer av de gamle bilene mine. De har liksom vært en del av livet mitt.
        Er du den personen som kommenterte her for et par dager siden?

    2. Ja, hjernen er spennende. Også i forhold til det jeg driver med som er healing og readinger. Jeg tror vi bruker hjernen til å lese energier, til å behandle energifrekvenser. Jeg har ikke noe tro på at det er overnaturlig eller gave noen får, jeg tror det er evner vi mennesker kan trene oss til. Det er litt merkelig at jeg får et navn og et bilde av et fremmed menneske og kan sette meg ned og skrive om dette menneskets liv. Jeg må jo ta informasjonen fra et sted. Spennende med hjernen ja 🙂

      1. Ja, hjernen er utrulig interessant. Den roter seg opp i alt i livet vårt. Eg begynte å interessere meg i den, fordi den styrer alt, både humør, motivasjon, evner og framtiden. Den er liksom livet vårt.
        Sjølv er eg kristen, og trur derfor både på det åndelige og det overnaturlige.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg