Har du problemer med å skrive nye innlegg?

Mange sliter med å skrive blogginnlegg. Det gjør jeg også. Iallefall dersom jeg bestemmer meg for å skrive så og så ofte. Det er liksom som at du ikke kan styre hvor tid du kan skrive et innlegg som høres fornuftig ut. Når du setter deg ned for å skrive, så funker ingenting. Ordene passer ikke, innholdet blir hakkete og feil. Alt virker liksom fastlåst. Kjenner du deg igjen?

 

 

Jeg har begynt å notere ned, når det dukker opp ideer eller små konsepter, som muligens kan bli til nye artikler. Dette har hjulpet meg mye. Fordi du kan ikke styre når du er kreativ. Nye ideer kommer akkurat når det passer dem. Ikke når det passer deg. Det er som regel når du ikke kan skrive, at de dukker opp. Så da tar jeg fram mobilen og noterer dem ned i notatappen. Dette fungerer utrolig bra for meg.

 

Kreativitet kommer gjerne når du kjører bil, går deg en tur alene, står i dusjen eller akkurat når du er klar for å sove. Dette er fordi det er da du er i riktig sinnstilstand. Fordi du må være i rett modus, for å være kreativ. Når tankene dine har feile vibrasjoner, da vil ikke hjernen din være i stand til å tenke ut gode ideer eller å finne på smarte ting du kan skrive om. Dette gjelder særlig dersom du er stresset, tenker negativ, er sint eller er bekymret. Du bør i stedet være glad, takknemlig og avslappet, for å prestere innenfor kreativt arbeid.

 

 

Det er hovedsakelig i alpha-sonen, at hjernen din begynner å jobbe kreativt. Da begynner den å sette sammen forskjellige informasjonsbiter, og gjør dette om til ny kunnskap eller til nye løsninger på problemer du forsøker å løse. Og når det dukker opp en ny idè, da bør du gå til handling, og notere dem ned et sted. Ofte går slike ideer i oppløsning, dersom de ikke blir fanget opp og skrevet ned mens du husker dem.

 

Følg meg også på @hjernesmart på Instagram.

7 kommentarer
    1. Jeg har ikke SÅ store problemer med temaer 😁Jeg kan ofte få en setning i hodet. Noen ganger må det skrives noe rundt det med en gang. Andre ganger kan jeg sette meg til først når jeg har tid, for å få noe ut av det. Det kan komme fine innlegg da også, når jeg “presser meg litt” 😊

      1. Eg har det litt som deg. Skriver innlegg både i forkant, og av og til når eg setter meg ned. Men dukker det opp noe eg synes er bra, da må eg notere det ned på mobilen. Eg merker at eg ofte får gode ideer når eg går tur aleine. Går du på tur aleine av og til? og i så fall får du oftere ideer på disse turene?

    2. Får ideer på turer, eller når jeg står og vasker opp, eller dusjer. Det går på å få være “i fred”, og ikke får input av Hr Frodith, tv-en eller mobilen 😀

    3. Nettopp! Å skrive ned var enfold ide❤️ men noen ganger bare MÅ jeg liksom. Skrive det ut der og da. Jeg har hatt som motto i alle år at jeg kun skal skrive om og når det er noe jeg har på hjertet. Ikke følge et tena eller struktur. Det har jeg stort sett holdt. Da går det mye greiere. Etter mage år i akademia, som jurist og leder på tooo nivå, var det viktig for meg at skrivingen på blogg foregår helt fritt, kreativt og intuitivt. Og årlig og autentisk. Det kan jrg tillate meg nå som jeg kun står til ansvar for meg selv. Ingen prestasjoner. Alt må ikke deles med alle. Noe er privat. Men ellers er det åpenhet og ærlighet som gjelder. Også viktig etter mange år som leder hvor jeg måtte være profesjonell, strategisk fremfor meg selv.

      1. Eg har skrevet lite på denne bloggen og jobbet lite på instagram det siste året, fordi eg plutselig fant ut at eg skulle begynne å skrive en liten e-bok. Dette startet i september i fjor. Og målet var å bli ferdig til jul. Å gi den ut som gave på julaften. Eg skulle bare skrive det som falt meg inn fra dag til dag, og til slutt sette den sammen. Men planene endret seg, og ble etterhvert til at eg nå skulle skrive en bok om den viktigste kunnskapen eg hadde lært de siste årene siden eg begynte med selvutvikling, med hovedfokuset på de siste 5 årene. Så dette ble etterhvert et stort prosjekt, og bloggen og de andre sosiale medier ble lagt på is. Boken ble ikkje ferdig til jul, men ca 6 mnd senere. Har ikkje skrevet så mye om den enda, men det kommer det til å bli mer av på denne bloggen. Boken har eg kalt for “En Lagerarbeiders Tolkning av Hjernen og Psykologi”. Eg sender den ut gratis til de som ønsker den. Men kommer til å skrive endel om og fra den i de kommende månedene her på bloggen. Takk for igjen for at du stakk innom bloggen min. Eg stakk innom din nett istad, og det ser virkelig ut som en flott blogg. Skal lese litt i den senere idag. Såg ved første øyekast ut som at du bor i Sverige??

    4. Nettopp! Å skrive ned var enfold ide❤️ men noen ganger bare MÅ jeg liksom. Skrive det ut der og da. Jeg har hatt som motto i alle år at jeg kun skal skrive om og når det er noe jeg har på hjertet. Ikke følge et tena eller struktur. Det har jeg stort sett holdt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg