Hva er det som skaper stress?

I går var en utrolig stressende dag. Og siden jeg skulle skrive om stress, og om viktigheten om å ta dette på alvor, og roe ned da man trenger det, valgte jeg å stå over skrivingen denne dagen. Bedre å akseptere et lite tilbakeslag, enn å kjøre seg i grøften.

 

 

Stress er skapt for å hjelpe oss til å handle, når vi bør handle. Og da er stress en sunn og god ting. Man får noen kjemiske stoff i kroppen, som gir deg ekstra energi. Men problemet er bare når man fortsetter å være i en stressende situasjon over lenger tid. Da forblir disse kjemiske stoffene, adrenalin og kortisol nivået (stresshormoner) værende høyt. Og dette er skadelig for oss i det lange løp. Når disse to (adrenalin og kortisol), blir holdt på et høyt nivå over lenger tid, da blir dette helseskadelig.

 

Jeg leste en gang at rundt 75% av alle sykehusopphold, var relatert til stress. Dette er en tankevekker. Men hva er egentlig stress? Og hva er det som forårsaker stress?

 

Stress, er reaksjonen som ditt limbiske system setter i gang, når den reagerer på noe. Når hjernen tolker noe som en potensiell trussel, slår det limbiske systemet seg på, og går selv til handling. Da har den tre måter å handle på. Det ene er “FIGHT” (å kjempe), det andre er “FLIGHT” (flukt fra problemet) og det tredje er “FREEZE” (som er å forsøke å komme seg unna uten å bli oppdaget).

 

Denne reaksjonen merker vi som STRESS. Stress er kroppens reaksjoner til ytre trusler. Den mobiliserer da kroppen din til et forsvar mot en ytre trussel, og samtidig kobler den ut ditt indre forsvar. Det vil si: immunforsvaret, din fordøyelse, reparasjoner og vedlikehold av kroppen din. Fordi slike ting er ikke viktig dersom du for eksempel hadde blitt angrepet av en løve. (Og det er mot slike ting stress er ment å hjelpe oss mot.) Da vil all din energi gå til de store musklene, slik at du kan kjempe eller flykte, og redde livet ditt. Det er heller ingen grunn til å lære gangetabellen eller norsk/engelsk gramatikk dersom du er i livsfare. Nå er det livet ditt som teller. Derfor er din læreevne svært begrenset når du er stresset.

 

Stress kommer i alle former, og ofte oppdager vi ikke at det er stress engang. Derfor er det krevende å bare slutte å stresse. Selv når du fokuserer på at nå skal jeg endre meg. Jeg må slutte å stresse, da kan likevel din måte å håndtere stresset være en annen form for stress.

 

 

Her er noen eksempler på hva som kan skape stress: Stresstriggere, altså hva som kan slå på ditt limbiske “ytre” forsvars-system.

  • Tankene dine skaper ofte stress. (Når du tenker på noe, da reagerer hjernen din på tankene, på samme måten som den reagerer på ting som virkelig skjer.)
  • Frykt (Når du er redd, eller har annen form for frykt. Sosial angst og skrekk av diverse slag.)
  • Bekymringer (Frykt for framtiden, økonomi, sykdom eller annen form for bekymringer.)
  • Helseutfordringer (diagnoser, plager, sykdom, virus osv)
  • Problemer du forsøker å fornekte (kan være helseutfordringer)
  • Å bli mobbet
  • Sosial utestengelse
  • Trafikken
  • Dårlig samvittighet
  • For lite, eller dårlig søvn.
  • Kosthold og matvaner
  • Å ikke følge egne verdier og leveregler
  • Når du ting du forsøker å skjule
  • Ubekvem stilling når du utfører en aktivitet.

 

Som du ser, er det ikke enkelt å bare slutte å stresse. Men ofte kan det å være klar over denne sammenhengen med at ting som stresser deg, kan skape et indre landskap som skader deg, være nok til at livet og stresset ditt går ned. Fordi det er jo tankene og bekymringene du har, fordi du frykter utfall og sykdom som er de største stressutløserne. Og som er det som ofte gjør deg syk.

 

Følg meg også på @hjernesmart på Instagram.

2 kommentarer
    1. Jeg kjenner ikke på stress i andre sammenhenger enn på jobb egentlig. Men jeg er jo der en del da.. Stress i forhold til oppgaver jeg LURER PÅ om jeg vil mestre. Mye tankekjør for dette. Stress til om folk vil komme på jobb, som jeg er avhengig av for å få ting til å funke… Tankekjør igjen. Bare tull, og vet det. Jobber med å prøve å gi litt mer “f..” Men er ikke særlig flink ennå..

      1. Personlig så er eg en superstresser. Veit at mange av mine nåværende plager kommer fra stress. Eg var en mester på å slite meg ut, uten å ta hensyn til helsen. Og i tillegg dårlig kosthold og lite søvn. Tilsammen et farlig spill. Men no er eg superinteressert i temaet.
        Er du sjef på jobben din da, siden sånne ting stresser deg? Og ka jobber du med?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg