Synes du det ser ut som at dine ansatte har det for kjekt på jobben? Her er noen tips til hvordan du kan stikke noen kjepper i hjulene for dem. Dette har blitt en av mine spesialfelt de siste årene. Og i denne artikkelen har jeg plukket ut noen godbiter til fremadstormende sjefer og ledere.
VÆR LITE SYNLIG
Som leder må du sørge for å være minst mulig synlig for dine mindreverdige arbeidere, når du er på jobb. Men vis klart og tydelig når du går for dagen. Gjerne avslutt arbeidsdagen, og reis hjem når dine arbeidere har lunsj. Et godt tips da, er å parkere bilen synlig fra kantinen. På denne måten får dine ansatte med seg at det fortsatt er liv i mannen de bør se opp til med respekt, og at de derfor bør fortsette å gønne på. Noe de selvsagt alltid bør gjøre.
KLAG OVER FRAVÆRET
Sørg for å klage over høyt sykefravær og ferieavvikling. Det at du som sjef bare er på jobb noen få timer om dagen (hvis du i det hele tatt er på jobb), har de selvsagt ingenting med å gjøre. Det at du jobber lite, trenger ikke de å henge seg opp i. Gjør dette klinkende klart for dem. Det at noe forskning sier at følelsen av mening og opplevelsen av medbestemmelses-muligheter påvirker både helse og trivsel på arbeidsplassen, betyr ikke at akkurat dine ansatte blir påvirket av dette. Du har jo du allerede fortalt dem på flere møter, at slike ting ikke skal påvirke dem. At de bare skal fokusere på seg selv og sine oppgaver.
DETALJSTYR DINE ANSATTE
Det er viktig å detaljstyre hver enkelt ansatt. Å sette dem inn i et system. På denne måten kan de fokusere på bare en ting, istedenfor at de begynner å tenke, og sette seg inn i bedriftens helhet. Du ønsker sannsynligvis ikke at arbeiderne skal forstå seg på helheten, fordi da vil du risikere at de begynner å komme opp med ideer om hvordan ting kan forandres. Det er lettere å styre ansatte som kan lite, enn arbeidere med mer kunnskap og ferdigheter. Ta fra dem mulighetene for dette, ved å detaljstyre hver enkelt ansattes arbeidsoppgaver.
LAG NYE REGLER – SOM DU SELV BRYTER
Nye regler kan ofte være nødvendig, dersom ting sklir ut eller produktiviteten går ned. Men disse reglene gjelder selvsagt ikke for deg. Sett deg selv både over og utenfor arbeidsplassens reglement. For å presisere dette, bør du raskest mulig bryte reglene du nettopp har laget og satt ut i livet. Aller helst med en gang, ved for eks ved å fortelle at hvert minutt av arbeidsdagen er viktig, for deretter å avslutte med: “Nei, nå er det på tide å gå hjem.”
IKKE AKSEPTER SPØRSMÅL ELLER KOMMENTARER
Dersom noen har spørsmål eller innvendinger i forhold til hva du holder på med, sørg da for å skremme dem, ved enten å skrike til dem eller true dem med advarsler og potensiell oppsigelse. På denne måten vi du “kue” dem til taushet. Snart vil dine ansatte oppføre seg som små, stille og snille lam.
TA BORT GODER
Sørg for at det alltid blir litt og litt mindre goder igjen for dine ansatte. Ta bort en gode eller rettighet med jevne mellomrom. Gjør det litt tyngre og vanskeligere å være dem. Du vil jo egentlig ha dem ut. Ansatte som får for lang ansiennitet, koster mer enn helt nye. Eksempler på dette kan være: Kortere pausetider, slutt på julebord, helgearbeid blir en del av normalen, lavere overtidsbetaling osv. Her er det bare kreativiteten din som setter grensene.
ALDRI ROS ENKELPERSONER
Du kan gjerne skryte av dine ansatte og av bedriftens resultater, men aldri gjør dette en til en. Skryt og anerkjennelse bør alltid skje når det er flest mulig tilstede, men trekk aldri fram enkeltpersoners innsats, prestasjoner eller oppgaver. På denne måten sørger du for at ingen tar skryt eller anerkjennelse personlig, men likevel høres det ut som at du er en raus og varm sjef, som løfter andre opp.
BELØNN TILFELDIG OG UFORSTÅELIG – SKAP SPLID
Sørg for å belønne urettferdig og gjerne helt uforståelig. Når ting er forutsigbart og forståelig, da kan det skapes en adferd og forventning om at ekstraordinær innsats, bør belønnes med goder. Men når belønninger skjer på uforståelig vis, da vil misnøye bre seg. Dette kan igjen skape splid blant dine ansatte, som da ofte fører til at de begynner å jobbe mot hverandre, istedenfor mot deg som sjef. Splid og konflikter på gulvet er ofte en positiv greie for deg som er leder og sjef.
Følg meg gjerne på Instagram eller Facebook, under navnet @Hjernesmart
Gode poeng her. Godt arbeidsmiljø og godt samarbeid er noe det tar tid å bygge opp og kort tid å ødelegge. Har du en leder som ikke ønsker sine medarbeidere vel så tips hen om denne artikkelen
Javisst. Ingen selvfølge å ha et godt arbeidsmiljø. Og det skal lite til for å ødelegge det, som du sier. Det er nok å skifte leder, til en som har helt andre tanker og planer enn tidligere. Det hjelper også på å skifte fra en leder som tenkte på fellesskapet, til en som hovedsakelig tenker på seg selv og sitt.
Eg håpa det du skriv er ironisk meint sjøl om eg diverre kjenne meg alt for godt igjenn i beskrivinga di. Hos oss he me ein dumskall a ein leiar. Han kjenne fleire a teknikkane du listar og veit å bruka dei mot oss. Kvar gong vi kjem med forslag bli dei sabla ned og nokka nytt og verre kjem i staden. Eg bli så eitrande f**b***a!!!
Hehe.. Ja, eg skulle ønske at det var ironisk meint. Men dessverre er det for mye av dette som er hentet fra virkeligheten, til at det kan kalles ironi. Men kjekt at også andre har ledere de ikkje liker, slik som den du forteller om her. 😉
Godt skrevet.
Tusen takk for det. Håper du tok til deg rådene mine (iallefall dersom du er en leder selv.)
Har vært mellomleder tidligere men brukte ingen av «tipsene» dine. Det var nok en tabbe i etterklokskapens lys.