Hvorfor er Israel favoritt i MGP ikveld?

Ikveld er det Melodi Grand Prix, og store deler av Europa samles foran fjernsynet for å se et live TV-show. At folk ser på vanlig lineært TV  er i dag nærmest mot normalen. Eg skal selv se iallefall deler av Melodi Grand Prix. Eg liker å følge med på avstemningen. Sangene og musikken derimot synes eg ikkje er så interessant. Men i år er det aller meste av fokuset rettet mot en nasjons deltagelse. Mange viser sin misnøye, og truer med å boykotte arrangementet. Om de faktisk gjør dette, eller ikkje, spiller mindre rolle i den store sammenhengen.

 

 

Dette er en artikkel som går litt på tvers av mitt fokusområde for denne bloggen. Men akkurat denne saken ønsker eg å skrive og mene litt om. Eg har lest en del artikler i nettaviser i det siste hvor journalister kommer med sine teorier og spådommer. Israels plutselig odds-endring etter semifinalen torsdag, kom som et sjokk for de fleste. Plutselig ble Israel en av storfavorittene. Og teoriene haglet. “Noen synes synd på landets innbyggere etter terroren 7 oktober”, mente noen, og folk sender sympati-stemmer. “Nei dette er politiske stemmer, og viser at en del syner sin støtte til Netanyahu.”, mente andre. Andre igjen mente at folk liker sangeren Eden Golan og sangen hennes, som Israel deltar med. Men ingen av disse grunnene er årsaken til Israels favorittstempel.

Vi må lenger bak i tid, for å finne den virkelige grunnen. Og da mener eg ikkje mai 1948, da staten Israel ble opprettet i nyere tid. Vi må også lenger tilbake enn dette. Vi snakker mer om 5000 år tilbake i tid.

I det Gamle Testamentet i Bibelen lover Gud Abraham at hans slekt skal få et landområde til odel og eie. Dette kan du lese om i 1.Mos.13,14-17. Abraham fikk selv ikkje oppleve å ta landet i eie, men fikk et løfte fra Gud i 1 Mos. kap 15. En annen plass i Bibelen står det om Guds velsignelse og forbannelse, knyttet mot landet han lovet folket sitt. (1.Mos 12,3: “Jeg skal velsigne dem som velsigner deg, og Jeg skal forbanne den som forbanner deg. Og gjennom deg skal alle slekter på jorden bli velsignet.”)

Kristne over hele verden støtter Israel som folk og nasjon. Og denne grunnleggende trangen skal ikkje undervurderes. Heller ikkje i kveld. Europeere i hele Europa står klare med penger for å sende sin støtte til Israel sitt bidrag i Melodi Grand Prix i kveld. Så får vi se hvor langt dette bærer. I mitt hode er Israel selve favoritten til å vinne det hele.

Hva tenker du? Og skal du se arrangementet i kveld?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg