Kvinnen på gaten

Jeg kom over en god historie i en You-Tube-video jeg så her om dagen. Den tok for seg et viktig poeng om oss mennesker. Når du tigger etter hjelp, fordi du er så opptatt med deg selv og dine problemer, ønsker ikke folk å ha noe med deg å gjøre.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

En fattig tigger-kvinne satt på et gatehjørne. Ved siden av seg hadde hun et glass hvor folk kunne legge penger, og et skilt som beskrev hennes vanskelige situasjon.

En mann ved navn Simon Sinek kom forbi, og de kom i snakk. Hun fortalte ham om livet sitt og situasjonen hun var i.

Dagene på gaten var lange og vanskelige. De fleste mennesker går bare forbi, og ser ikke ut til å bry seg om henne. På en hel dag kunne hun “tjene” mellom 15 og 20 dollar. På en god dag kanskje 30.

 

Simon fikk lyst å prøve et eksperiment, og endret teksten på skiltet.

Dette resulterte i at hun fikk 40 dollar på to timer. Bare så synd at hun da fikk trang til å stoppe der. Hun hadde fått inn det hun måtte ha. 

På skiltet hadde Simon skrevet: «If you only give once a month, please, think on me the next time.» (Hvis du bare gir en gang i måneden, vær snill, tenk på meg en annen gang.)

 

Folk blir ikke hjelpsomme når du bare tenker og snakker om deg selv. De fleste problemer kommer fra egoistiske tanker og handlinger. Når du er mest opptatt av deg og ditt, begynner de andre å gripe etter sitt.

 

Når denne fattige damen fikk endret skiltet sitt fra å snakke om seg og sine problemer, til å erkjenne at det finnes andre mennesker der ute, som har det verre enn henne, begynte de forbipasserende å se henne med et nytt lys. De begynte å ønske å ville hjelpe.

 

Hun fikk ti ganger så mye i koppen sin, fordi hun sluttet å fokusere på seg selv. Og hadde kvinnen vært smart, og sittet de vanlige 10 timene, kunne hun fått inn 150 dollar eller mer, og dermed vært i stand til å hevet livskvaliteten sin. Hun kunne endret livet sitt, og fått råd til å komme seg vekk fra gaten. Men hun gjorde det ikke, og forlot plassen sin, da hun følte hun hadde fått inn det hun måtte ha. Hun hadde vent seg til et liv på gaten.

 

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

#sinek #tigging #tiggerkvinnen #fattig #megselv #egoisme #ego

 

4 kommentarer
    1. På youtube ligger det også filmklipp der rik, vakker jente med luksusbil tigger penger til bensin eller parkeringsbot , fartsbot eller hva søren det var…og hun fikk! Ikke noe problem. USA, dette. Folk hadde altså lettere for å gi penger til en som egentlig har for mye, enn til en som sulter. Lurer på hvorfor? Er det fordi den rike sannsynligvis bare trenger hjelp en gang, mens den fattige alltid må ha hjelp?
      Jeg er norsk. Jeg tviler på jeg hadde giddet gi penger til “luksusdyret”. 😁 “Selg bilen”, er mer meg.

      1. Det er gode poeng du tar fram. Eg veit ikkje korfor folk gir mer til rike enn til fattige.
        Dette var jo et eksperiment. Så om dette skiltet virker kvar dag, er jo uvisst. Men poenget med denne historien er at det å tenke på andre, heller enn seg sjølv ofte er ein god strategi.
        Takk for kommentaren forresten. Har du blogg sjølv?

    2. Litt ego er bra, men så lenge det blir for stort er det ødeleggende. Ingen liker de som bare tenker “meg, meg, meg”.
      Fin historie som får frem det veldig bra.

      1. Men det er vanskelig å ikkje være litt egoistisk. Vi er ego av natur, og må jobbe litt ekstra for å ikkje være det.
        Leste ein plass at for en hjerne, finnes det ingenting som er viktigere enn den selv, og dens behov. Og med dens behov kommer nok barna med, spesielt for kvinnene. De er ekstra vaktsomme overfor barna sine. Og det kan jo høres riktig ut, synes eg.

        Takk for at du stakk innom bloggen min.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg