Lever du i stress eller er du i balanse?

Vi mennesker er skapte med en hjerne som er mer laget for å overleve dagen, enn å bygge for framtiden. Det er derfor helt naturlig for hjernen din å reagere på det som skjer i livet ditt, og forsøke å komme seg gjennom det. Dette gjør den ved å gå inn i noe vi kan kalle overlevelses-modus. Her blir vi mer problemfikserte, fokuset går til problemer og utfordringer. Vi bryr oss mindre om andre mennesker, og tenker mer på oss selv, og vårt eget liv. Vi tenker nå at det er vi som er midtpunktet i verden. Vi er også svært pessimistisk på framtidens vegne, og det å lære mindre relevante ting oppleves som lite motiverende og meningsløst.

Human emotion mind map, positive and negative emotions, flowchart concept for presentations and reports

Dette er grunnen til at vi mennesker sitter fast, og ikke kommer noen vei. Vi er blitt fortalt hvem vi er, og hva vi er i stand til, av andre mennesker. Og i tillegg har vi opplevd så masse problemer og utfordringer, at vi har akseptert et utfall som er langt mindre enn hva du egentlig er istand til.

Men når vi er avslappet, glad og optimistisk, opplever vi en endring i følelsene våre. Vi er nå mer nysgjerrige, interesserte i andre mennesker, positiv til framtiden og mer opptatt av å leve sunt og framtidsrettet. Er du en person som lever i denne avslappende tilstanden, da har du større sannsynlighet for å tilegne deg kunnskap for framtiden, bygge relasjoner, og er mer opptatt av hvordan andre har det. Du viser empati og sympati med andre mennesker.

Et annet problem, er at når du lever mye i denne stress og overlevelses-tilstanden, da forgifter du kroppen din, og har stor sannsynlighet for å pådra deg fysiske og psykiske problemer.

 

 

Lever du livet ditt i det avslappende moduset, eller lever du mest i stress og overlevelses-tilstand?

2 kommentarer
    1. Jeg vil vel si sånn midt på kanskje 🙂 Fordi jeg er mye i balanse, på en del sider av livet. Men jeg har noen deler av jobben som stresser meg. Føler meg ganske balansert i “Meg selv” om du skjønner 🙂 God selvtillit og selvfølelse osv

      1. Ja, en god pekepinn på om du er i ubalanse eller i balanse er nok selvtilliten og selvfølelsen. Men ofte er vi ikkje ærlige med andre om kordan vi egentlig har det. Og det kan være ting som sliter oss ut, selv om vi har god selvtillit utad. Eg veit med meg selv at eg har vært veldig i ubalanse gjennom store deler av livet selv. Først nå i senere tid at eg har begynt å ha fokus på dette selv. Håper det er tidsnok til å snu litt på livet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg