Litt om immunforsvaret

I de siste dagene har eg begynt å lese boken: “Pulskuren”, av Torkel Færø. Her står det masse interessant. Nesten for mye interessant. Så om du er ute etter å endre livet ditt, ved hjelp av trening og muligens en smartklokke, er dette en bok du burde sett litt nøyere på.

 

 

Temaet eg skriver om i dag er “immunforsvaret vårt”. Et av problemene våre, er at vi alt for ofte stresser sammenhengende over lenger tid. Vi bruker ikkje våre indre systemer slik de er skapt for at vi skal gjøre. Stress er en naturlig reaksjon for å få oss til å handle mot noe som presser oss akkurat nå. Slik som for eks ville dyr ute i naturen. De blir redde når de opplever å bli jaktet på, og da skal stress få dem til å løpe sin vei. Men når faren er over, vil dyrene bli rolige igjen, mens de begynner å spise gras igjen.

 

Stress-systemet vårt er skapt slik at det alltid våkent følger med, men det skal ikkje alltid være skrudd på. Vårt ro og vedlikeholds-system, er bremsen for dette stress-systemet. Når stress-systemet går i dvalemodus (dette vil si at det følger nøye med på det som skjer rundt deg, men forholder seg rolig og inaktiv), da tar dette ro og vedlikeholds-systemet over. Det er meningen at dette ro og vedlikeholdssystemet skal være aktiv oftere enn stress-systemet, dersom vi skal kunne opprettholde god helse.

 

Immunforsvaret vårt er todelt. Den ene delen er et medfødt, men primitivt system. Dette systemet skal melde fra, så raskt det oppdager noe mistenkelig. Da angripes inntrengeren den har oppdaget på en “rett fram” men primitiv måte. Disse immuncellene er raske, men upresise og de husker dårlig. Så neste gang de møter på en “gammel” kjenning (altså trussel), går de på med ny giv på akkurat den samme måten som sist.

 

Så har vi et annet system som tilpasser seg ettersom vi opplever og erfarer ting. Disse immuncellene tar lenger tid før de er klare til kamp, men til gjengjeld er de mye mer effektiv mot inntrengerne (truslene). De glemmer ikkje så raskt det de “lærer” heller. Dette er bra når inntrengerne kommer utenfra, som med virus og bakterier, men dersom det er problemer som er oppstått på innsiden av oss, som for eksempel autoimmune sykdommer, som kan oppstå gjennom langvarig og kronisk stress, da er dette mindre bra.

 

Immunforsvaret vårt samarbeider med hjernen, de går raskt til angrep når de tolker at noe er galt er på ferde. Immunforsvaret aktiveres ut fra sinnstilstander som har vært koblet med fare og utrygghet i gammel tid. Det vil si gjennom ting som: ensomhet, stress, frustrasjon, frykt, bitterhet, sinne og bekymring. Våre tanker, følelser og relasjoner, snakker altså direkte til immunsystemet vårt.

 

Når immunforsvaret er blitt aktivt, vil det selv regulere hvor kraftig og langvarig reaksjonen er, ut fra disse signalene det får fra hjernen din. Balansen i denne immun-reguleringen svikter når stresset blir langvarig og kronisk. Dette kan da føre til sykdommer som hjertesykdommer, kreft, diabetes, kronisk lungesykdom og demens.

 

Effekten på immunforsvaret vårt, er påvirkes antallet og kvaliteten på immuncellene våre. Immuncellene i kroppen har en levetid på ca 100 dager. Fordelen med dette, er at du da har helt nye forsvarsceller i kroppen etter forholdsvis kort tid, altså ca 3 mnd. Så en livsstils-endring kan få gode resultater ganske raskt.

 

Vil du vite, kan eg anbefale deg å lese denne boken, “Pulskuren” av Torkil Færø.

 

Følg meg gjerne på Instagram eller Facebook, under navnet @Hjernesmart

4 kommentarer
    1. Interessant.. Ikke minst fordi det forklarer sammenhengen med vår fysiske- og psykiske helse.
      – En ting ang. immunsystemet jeg skulle likt å få bekreftet, er hvordan det faktisk er avhengig av å utsettes for en viss dose ‘dritt’ på daglig basis for å kunne fungere optimalt. Årsaken er at det knapt nok er noen født fra 1990 og utover som ikke er allergiske og asmatiske til langt over hodet, for ikke snakke om hvordan det er minst like mange som har cøliaki, melkeallergi, og ‘dæven-døtte-og-hans-oldemor’. Det som er svært så påfallende i så måte, er at jeg, over en periode på en 15-20 år, har kjent til 5 oppvoksne barn hvis foreldre bevisst har unngått å la seg rive med i det rådende renholdsekstremismen der alt skal desinfiseres, støvsugeren skal kjemisk rense huset for ethvert støvkorn, osv. – Og disse 5 ungene er de ENESTE oppvoksne unger i hele denne perioden jeg vet om som ikke har en eneste en av de nevnte sykdommer!! – Jeg mener.. Det her kan rett og slett ikke være tilfeldig..

      1. Hei, takk for at du leste innlegget mitt. For å være helt ærlig så aner eg ikkje svaret på spørsmålet ditt. Eg skreiv innlegget fordi eg ønsket sjølv å lære mer om immunsystemet. Har begynt å lese bøker igjen, og funnet ut at visst eg leser noe eg har lyst å huske bedre, så må eg skrive om det. På den måten vil eg akkurat som deg få litt bedre oversikt over vår totalhelse. Fordi både vår fysiske og psykiske helse henger sammen på et vis. Og det er utrolig spennende å sette seg inn i dette virvaret, synes eg.

        1. Jeg har vel stort sett lest det du har lagt ut det siste året eller noe, da du aldri feiler i hht det å finne frem til interessante emneområder. I mine øyne, er dette utvilsomt en av de mest underkjente utgivelsene på plattformen, da besøkstallene overhodet ikke stemmer overens med kvaliteten på innleggene.
          Om bare disse eierne hadde kunnet utvise et minstemål av næringsvett, og dermed blitt seg bevisst på de perle av noen utgivelser de sitter på i form av sånt som denne, Margrethes ubeskrivelige naturfotografier i ‘Ut i friluft’, Vivian som gir leserne en ubetalelig innsikt i livet med ALS, som er en av de verste sykdommer et menneske kan rammes av, m.fl. Jeg er hellig overbevist om at de ikke hadde trengt å gjøre mer enn å avsette minstestørrelsen av en notis med en heads up om vår eksistens, så ville folk gått mann av huse for å få med seg innleggene fra denne gruppen bloggere. Når de så ikke gjør det, er det unektelig en tung vei å kare seg opp og frem som blogger, det vet jeg selv alt om! Men jeg klarte da, mangt om møye, å kravle meg opp til et nivå der det å utkomme med innlegg i det minste plasserer meg blant topp 20 til slutt, så det er definitivt kun et tidsspm før det løsner her også, -uten at dette på noe vis underminerer det frustrerende i å være eid av et gigantisk mediekonsern, og dette ikke kan avse så mye som en linje i en av publikasjonene sine for å gjøre oppmerksom på vår eksistens 😉

          1. Tusen takk for den kommentaren. Den hjelper på motivasjonen. Men eg har faktisk begynt å merke at eg får flere lesere no om dagen, enn eg fikk før, pr innlegg eg skriver. Så eg er heldig sånn sett. Og eg har tenkt å fortsette å skrive. Planen min no framover er å lese mye bøker, for så å skrive artikler om de emnene i bøkene som eg synes er viktig og interessant å lære sjølv. På den måten skriver eg i hovedsak til meg sjølv, sånn at eg er mindre avhengig av gode lesertall for å motivere meg til skriving. Eg synes det er stas at ein person som deg, som jo nettopp er populær her inne på blogg.no leser det eg er skriver. Og det er motiverende i seg selv. Eg håper du også fortsetter å få igjen for innsatsen du legger ned, fordi det er mykje arbeid i å skrive blogg. De andre bloggene du anbefaler skal eg sjekke ut. Ha ein god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg