Nøkkelen til ditt fokus

Tenk deg at du har et lite “brett med 5 nøkkelhull” i hjernen din, og en liten medfølgende “nøkkel”. Hvert av disse nøkkelhullene gir deg tilgang til forskjellige personligheter. Men for å låse opp disse personlighetene, må du bruke nøkkelen din, som jeg kaller “fokus-nøkkelen”.

 

Det som styrer dine forskjellige personligheter, er hva du tenker på, og hvordan du tenker. Tankene dine er i din makt, og det du fokuserer på styrer din oppførsel og dine resultater. Tankene dine er nøkkelen som skaper dine resultater.

 

 

Tenk deg at du tar opp «fokus-nøkkelen», og setter den inn i et av dine tankesett – og vrir om. Nå starter du opp din «indre motor». Du starter opp ditt valgte tankesett. Du starter en prosess inne i hjernen din.

 

 

Er det lett å alltid tenke positivt? Nei.

Er det nødvendig å tenke positivt? Dersom du ønsker gode resultater – JA!

 

 

Det er din fortid som har styrt, påvirket og skapt dine resultater fram til i dag. Tankesettene dine er skapt av erfaringer fra oppveksten og kunnskapen du har tilegnet deg og ditt syn på verden. Disse tankesettene styrer din tro om deg selv, og dine overbevisninger om hva som er mulig for deg.

 

Det kreves trening og innsats å endre tankesett. Men dersom du ønsker et annet resultat i framtiden, enn det du har i dag, MÅ du tenke annerledes. Du må tenke andre tanker om deg selv, om dine muligheter og om dine ferdigheter. Du må tenke at du kan, og at andre mennesker er på lag med deg, og ikke imot deg.

 

 

Nøkkelen er ditt FOKUS.

Dine 5 nøkkelhull, som altså er dine tankesett kan være:

  • «Eg er helt sjef!»
  • «Eg er usikker/nervøs»
  • «Eg frykter at andre tenker … om meg.»
  • «Eg er eksperten på dette området.»
  • «Eg er ikkje god nok» (Tvil på egne ferdigheter)
  • «Kunden kommer til å trekke seg.»

 

 

Når du setter inn din “fokus-nøkkel” og vrir om, da startet du opp et av tankesettene dine. Samtidig vil hjernen din gjøre forskjellige ting med deg, ut ifra hva tankesettet ditt forteller at den skal gjøre.

 

Hver tankegang starter en prosess. Men prosessen er forskjellig fra tankesett til tankesett. Er tankesettet du starter, at “Jeg er trygg og selvsikker, og jeg får til det jeg vil”. Da vil det medføre at hjernen din starter opp et maskineri, som produserer et positivt resultat for deg. Er tankesettet du starter at “Jeg er mindre begavet enn andre.” og at “Jeg får ikke til noen verdens ting.”. Da vil hjernen din starte et maskineri som produserer akkurat det du ber om. Nemlig at du klusser det til, og får et dårlig resultat.

 

De fleste av oss, starter som regel sine forskjellige tankesett ved tilfeldigheter. Ikke ved at de bevisst fokuserer på dem.

Dette styres som regel ut av følelsene deres. De føler ikke at de klarer oppgaven, og da styrer de rett inn i tankesettet – «Jeg klarer ikke. Er ikke god nok.» De blir drevet hit og dit, ut fra hvordan følelsen deres er. Og de handler ut fra disse. Deres automatiske følelser, styrer deres tanker som igjen styrer deres resultater.

 

For eksempel vil du etter to salg på rad, komme i flyt og selvsikkerhet. “Selvsagt kommer kunden til å si JA til meg. I dag er jeg rå.” Om du ikke selger noe den første halve arbeidsdagen, vil du være i en helt annen tilstand og ha et helt annen tankesett aktivert. “Kunden kommer nok til å trekke seg uansett. Dessuten vil jeg ikke lure kunden.”

 

Det er dette «FOKUS-nøkkelen» skal hjelpe deg med. Den er et hjelpemiddel til å styre ditt fokus i riktig retning, slik at du starter tankesettet som gir deg sannsynligheten for best mulig resultat. Ønsker du gode resultater i framtiden, må du aktivere et tankesett som gir deg gode resultater i dag.

 

 

Liket du artikkelen? Da vil du kanskje like:

HJERNESMART på Facebook

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg