Sett deg et mål – og du vil snart endre din identitet

Sitter og leser i boken: “Senk Skuldrene – Gjør mindre for helsa og bli fruskere”, da eg bestemmer meg for å skrive en artikkel om noe eg finner interessant i den. Nemlig om hvordan vi gjør det vi identifiserer oss med og forteller til oss selv.

 

Blant de som trener mest, så hadde hverken “mye fritid”, “god økonomi” eller “god helse” mye med saken å gjøre. Men det som var styrende for oss var vår indre samtale. Ka vi fortalte til oss selv. Det viktigste for de som trener mye, er at de sier til og om seg selv at “de liker å trene” eller at “eg er en som trener mye”. Når du forteller deg selv noe hver dag, samtidig som du gjør handlingen nesten hver dag, da vil disse to tingene bli en del av det du oppfatter og opplever som din IDENTITET.

 

 

På samme måte har eg selv opplevd dette flere ganger. For noen år siden var eg en som leste bøker hver dag, da hadde eg satt meg et mål om å lese 100 bøker på ett år. Det tok ikkje lange tiden før eg var en av dem som leste bøker, og såg meg selv som en leser bøker. Når målet mitt var ferdig, da åpnet eg ikkje en bok på mange måneder. Eg var blitt en person som IKKJE leste bøker. Målet mitt var jo utført, eg trengte ikkje å lese bøker lenger.

 

På denne måten kan du endre identitet, som igjen vil endre hvem du føler at du er. Og den du føler at du er, er den du vil oppleve å være. Og det å endre identitet er ikkje nødvendigvis så vanskelig. Men du må sette deg et mål, og etterhvert som du jobber hver dag mot målet ditt, vil du også skifte identiteten din. Eg er igjen blitt en person som leser bøker.

 

 

For at du skal kunne nå målet ditt, må du ha en god grunn til å nå det. Det er ikkje oppgaven eller aktiviteten i seg selv som er grunnen til at du ikkje når målene dine, men at du ikkje har skapt en grunn i hodet ditt (eller på papir) som gjør det viktig nok, slik at du utfører de daglige handlingene som kreves. Å for eksempel lese 50 selvutviklings-bøker på ett år, krever bare at du leser en time-to om dagen. Det kan du klare, men bare dersom du finner ut ka dette vil gjøre med livet ditt og framtiden din.

 

Men dersom du ikkje tror at å lese 50 selvutviklings-bøker på ett år, vil forandre livet ditt til det bedre, da vil det heller ikkje oppleves meningsfullt å gjøre det. Og du vil ikkje klare det. Ikkje fordi du ikkje kan klare det, men fordi du ikkje tror at det vil endre livet ditt. Du ser og opplever ikkje meningen med det.

 

Og ser og opplever du ikkje meningen med noe, er det heller ingen grunn for å gjøre det.

 

Følg meg gjerne på Instagram eller Facebook, under navnet @Hjernesmart

2 kommentarer
    1. Målet for meg er ikke _antallet_ bøker, men hva jeg faktisk lærer…
      Du har skrevet ‘fruskere’ 😉
      Ha en fin dag ^^

      1. Et godt poeng. Egentlig ikkje for min del heller. Men lettere å lese, når man har satt seg et mål å jage etter.
        Ja, såg den feilen etter at du gjorde meg oppmerksom. Skal fikse den. Ha en ellers fin helg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg