Skal jeg gi deg et råd?

Aldri gi råd til mennesker som ikke spør etter det.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Jeg har i det siste vært alt for flittig til å gi råd. Men jeg skal innrømme at det er stort sett bare til mennesker, som aldri har spurt meg om dem. Dette er ikke bra av meg. Jeg vet jo at slikt som oftest blir tatt dårlig imot. Folk som ikke spør etter råd, vil ikke ha dem. Råd du ikke har spurt om, kan oppfattes som fordømmelse. 

 

Jeg setter meg herved et mål. Jeg skal i den kommende uken, ikke gi noen råd til personer som ikke først spør meg om dem. Dette blir sikkert en stor utfordring. Men derfor gjelder den bare for en uke. Så får jeg evaluere hvordan det gikk, når den er ferdig. 

 

 

Her er ordtak som sier det samme:

Den dumme forakter sin fars formaning, men klok er den som tar til seg refsing. (Salomos Ordspråk 15:5)

Spotteren misliker å bli vist til rette. Han går ikke til den vise. (Salomos Ordspråk 15:12)

When the student is ready, will the teacher appear.

 

 

OK, så spurte ikke du direkte om et råd fra meg. Men du trykte deg frivillig inn på siden. 

 

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

HJERNESMART på Facebook

#råd #lærer #elev #student

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg