SLIK KOMMER DU I FLYT-SONEN

Det som kan gjøre at du ikke opplever deg selv på ditt beste oftere, er (noe du kanskje ikke er klar over) at det er 2 deler av deg som alltid er involvert i hver eneste oppgave du utfører. Dette kalles ofte “The Inner Game”  eller “Din indre kamp”. Denne kampen er ofte svært avgjørende for hvordan dine resultater kommer til å bli.

Vi deler den indre delen av deg opp i 2 deler. “DEG SELV 1” (EGOET) og “DEG SELV 2” (DEN UTØVENDE DELEN av deg)

“DEG SELV 1” (EGOET også vist på bildet som “MUREN”)

  • Tenker ofte at du ikke er god nok. Dette reduserer selvtilliten din.
  • Den ønsker å ha kontroll over situasjonen og dine resultater. Noe den ikke er istand til.
  • Den ønsker å oppleve anerkjennelse og skryt.
  • Det er denne delen som gjør at oppgavene dine blir kjedelige. Det er aldri kjedelig å oppleve flytsonen. Når noe oppleves som kjedelig er dette EGOET (“DEG SELV 1”) som har en kjedelig (feil innstilling til oppgaven.)
  • Du kan oppleve urolighet eller utålmodighet. Dette har også opprinnelse fra “DEG SELV 1”.
  • Er redd for å mislykkes eller er redd for at andre skal klare noe bedre enn deg. (Ønsker ofte at andre skal mislykkes, slik at du kan være bedre enn dem.)
  • Er utfallsavhengig. Føler en trang til at noen skal like deg eller at du bare må klare noe. Som at du er nødt til å kaste en strike i bowling, score på denne straffen, få godkjent på den prøven eller oppføre deg slik at noen begynner å like deg. osv.
  • Er redd for hva andre skal tenke om deg, eller at andre skal mislike deg.
  • Du vil så utrolig mye at akkurat noe må skje. (mye det samme som utfallsavhengighet.)
  • Prestasjonsangst.
  • Fortids og eller Framtids-fokusert. (Tenker gjerne på hvordan kampen eller utfallet kommer til å bli når oppgaven er ferdig.)
  • EGOET er dømmende hele tiden. Og den har svært begrensende tanker om hva du er istand til og klarer.

 

“DEG SELV 2” (DEN UTØVENDE DELEN også vist på bildet som “FLOW”)

(Kjennetgen på at du er nær Flytsonen kan være:)

  • Du bryr deg ikke – du er bare tilstede.
  • Takknemlig for livet. Du har sinnsro og er glad og tilfreds.
  • Tenker ikke – men er likevel utrolig fokusert.
  • Er tilstede i øyeblikket. Når det er “DEG SELV 2” som styrer – vil du bare leve “akkurat her” – “akkurat NÅ”. (Det finnes bare NÅTID).
  • Bryr deg ikke om resultat. Er bare fokusert på å gjøre arbeidsoppgavene nøyaktig og riktig.
  • Når du er ferdig med oppgavene dine, og ser deg tilbake, vet du at du har utført en utrolig god prestasjon, men vil ikke ta æren for den. Det var ikke du (DEG SELV 1 – egoet) som gjorde den, men “DEG SELV 2” som gjorde jobben. Du var bare heldig og fikk opplevelsen av å være tilstede. (Og det var det jo. Egoet ble holdt utenfor, derfor kom opplevelsen av flyt.) Og dette er hemmeligheten – du lot ting bare skje. (Du skapte gode arbeidsvilkår for at “DEG SELV 2” (Din utøvende del) få gjøre jobben sin uten at du hele tiden kom med forstyrrende elementer. Og da kommer opplevelsen av FLYT helt naturlig.  
  • FLYT er nemlig opplevelsen av at “DEG SELV 2” gjør oppgavene så godt den kan, uten av “DEG SELV 1” (egoet) blander seg inn hele tiden, med negative tanker og kommentarer.

 

På dette bildet ser du “DEG SELV 1” som den ytre muren som hindrer deg fra å oppnå dine ønskede resultater. Den indre sirkelen viser at vi alle har en FLYT-tilstand innerst inne i oss, men denne blir hindret av “MUREN” rundt (som er “DEG SELV 1”, på grunn av tankene og innstillingene denne har med seg.) Ønsker du å oppleve mer flyt-følelser i livet ditt, er det altså bare å fjerne tankene og innstillingene som kommer fra “EGOET” (“DEG SELV 1”), og la “DEG SELV 2” ta hånd om dine prestasjoner. Bare la “DEG SELV 2” få gjøre oppgavene på sin måte uten at du (EGOET) alltid skal ha kontrollen. Da vil du naturlig oppleve mer FLYT og bedre resultater på alle områder av livet ditt.  I det du fjerner “MUREN” (“DEG SELV 1”) fra å diktere livet ditt, vil livet ditt eksplodere i alle kanter av livet ditt. Du vil oppleve bedre resultater i alt du foretar deg.

 

NÅR DU FJERNER DENNE “MUREN”. DA ER DU FRI. FRI TIL Å GJØRE DITT BESTE. DA ER DU DEG SELV – OG DU ER MYE BEDRE ENN DU ER KLAR OVER. 

 

7 kommentarer
    1. Takk. Interessant innlegg. . Det du beskriver som “flow” oppsummerer mye av det åndelighet dreier seg om, å fjerne muren. Selv, om det ikke er riktig å si at den blir fjernet, mere en realisering at du ikke er alle tankene egoet er identifisert med. Og da forsvinner mye av “ønskene” egoet har. For hvem er du uten egoet?

    2. Åse Helen: Nei, det klarer eg ikkje. Men eg har som mål å utvikle meg til å forstå dette bedre, og med tiden til hjelp så ønsker eg å bli så kunnskapsrik at eg kan lære sånt bort til andre. Det er jo et utrolig spennende tema. Men eg er i startfasen enda.

    3. livetsdans: Eg ønsker ikkje å definere ændelighet i dette her. For min del begynte dette med at eg ville lære meg mental styrke til bruk innen sport og lignende. Eg spiller selv både fotball, innebandy og bowling på fritiden, og målet mitt er å utvikle meg innenfor disse idrettene. Eg har lest alt eg har kommet over av mentale prinsipper de siste 3 årene, så eg er ny på feltet, men jobber for å utvikle meg hele tiden.

      Muren som eg snakker om her, er egentlig bare alle forstyrrende tanker og feile og begrensende innstillinger som vi alle har for mye av. Har selv opplevd flytfølelse, etter å ha klart å eliminere de feile tankene mine. Og selvfølgelig er det langt ifra kvar gang eg får til å “fjerne muren”, eller fjerne tankene og innstillingene mine. Men det er gøy når man føler at du utvikler deg innenfor dette feltet.

      Beklager, vanskelig språkbruk og uforståelig forklaringer. Men det er ikkje alltid enkelt å forklare avanserte teorier. Men prøver så godt eg kan å svare deg 😀

    4. OK. Enklere forklart: Vi har alle innerst inne i oss en tilstand av flyt, der vi helt naturlig er på vårt aller beste. Men etter hvert som tiden går og vi vokser til, kommer tanker og innstillinger om ting, som legger seg som en sky eller en mur rundt vårt klare sinn. Denne skyen eller muren hindrer oss fra å prestere topp resultater, og vi tenker tanker om oss selv at vi ikkje er gode nok og at verden kommer til å bli vanskelig. Dette hindrer oss fra å fokusere på de rette tingene og vi ender opp i elendighet eller beste fall middelmådighet.

    5. Yes! Flyt kan vel ikke forstås intellektuelt, mere en ting man må oppleve.Tror at det er endel idrettsutøvere som klarer å “flowe”. Feks. Tiger Woods, 100% tilstede når han slår ballen. Selv om kanskje muren kommer tilbake når han ikke spiller golf, hehe. Og en dyktig kirurg feks. tror jeg oppererer i “flow”. Det er enklere å føle denne “flowen” når du driver med noe som tar hele din oppmerksomhet. Feks. I fjellklatring når du henger utenfor et stup 🙂 Da er det liksom ikke plass for alle negative tankene.
      Selvfølgelig mye vanskeligere å klare å leve hverdagen i den tilstanden.

    6. livetsdans: Ja, eg tror du er inne på noe vesentlig. Du kan nok ha flyt i noen sammenhenger og være helt uten flyt på andre deler av livet. Men eg tror at du kan oppleve mer flyt i de delene av livet du sliter med, dersom du jobber med disse, og bestemme deg for å endre ting i livet ditt. Så alt i alt tror eg at det er opp til deg. Flyt kommer som regel ikkje av seg sjølv, men er mulig å oppnå dersom du gjør tilstrekkelig innsats sjølv. Som regel får du det livet du fortjener, om du liker det eller ikkje. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg