SLIK FÅR DU DRØMMEJOBBEN PÅ 1-2-3

TIPS 1: IKKE GODTA ARBEIDSLEDIGHET! – Ikke aksepter ideen om å bli værende arbeidsledig. Arbeidsledighet er en drapsmaskin. Ikke la deg rive med av tanken på noen lette og late dager uten en jobb. Ja, du har sikkert gjort deg fortjent til noen uker eller måneder med hvile. Men, NEI, du vil ikke ha det. Problemet er at du før eller senere må tilbake til arbeidsmarkedet for å få deg en jobb, men da er det vanskelig å få det. Folk vil spørre deg det ubehagelige spørsmålet om hva du har gjort de siste 5 månedene, og da hjelper det ikke å svare at det var dårlige tider på arbeidsmarkedet eller at du hadde andre problemer hjemme eller at ditt gamle firma hadde for mange ansatte. Du blir innkalt til intervju, og de to andre som kunne vise til at de gjorde noe de siste 12 mnd stiller foran deg i køen, og du blir valgt bort, bare fordi du så absolutt ville sitte hjemme å se TV-serier i reprise om formiddagen.  

 

TIPS 2: DIN NYE JOBB – ER Å FINNE EN JOBB! –  Du må bruke minst like mye tid og krefter, aller helst enda mer, på din nye jobb, som er å finne en jobb. Det vil si mer energi, mer innsats, mer vilje, mer utholdenhet og mer kreativitet, enn du noen gang brukte i din forrige jobb. Du jobbet kanskje 8 timer om dagen i din gamle jobb – bruk derfor minst 10 timer om dagen i din nye. Begynn en time tidligere, og hold på en time lenger. Husk du jobber for deg selv, ikke din gamle sjef. Det er du som er sjefen nå. Vær en god sjef – ikke en dårlig og lat en.

 

TIPS 3: TA DEN JOBBEN DU FÅR! – Du må være villig til å ta jobben, selv om du mener du fortjener noe bedre. Ikke la egoet ditt lure deg. Det er viktig å være inne i arbeidsmarkedet. Ikke la være å ta jobben fordi den er for “dårlig” for deg, eller du får for lite betalt. Ta det du får – og vis dem hvem du er. Gjennom dette kan du komme i kontakt med mennesker som kan hjelpe deg videre. Har du kommet deg ut av arbeidsmarkedet, er det viktig at du kommer deg inn igjen så raskt som mulig. Du mister så mye ved å stå uten jobb.  

 

TIPS 4: IGNORER MENNESKER SOM SIER AT INGEN FÅR JOBB NÅ! – Hold deg unna negative mennesker som sier: “Ingen blir ansatt nå.” Det finnes til enhver tid 1000 vis av små og store firma der ute som er på jakt etter nye fremragende mennesker til arbeidsplassen sin. Dersom du kan være ekstraordinær, unik, kreativ og fleksibel, da har du ikke noe problem. Da er du ikke avhengig av gode og dårlige tider i arbeidsmarkedet. Du må gå ut i markedet, og tro på deg selv. Om du ikke har ferdighetene du trenger til din nye jobb – så kan du med enkelhet skaffe deg deg gjennom å ha et lærevillig tankesett. Ingen var mester første gang de gjorde noe. Men pass på at du henvender deg til mennesker og selskaper som vet å verdsette ekstraordinær arbeidskraft. 

 

TIPS 5: IKKE STOL PÅ EN CV! – Mennesker ansetter ikke CV`er. De ansetter folk. Når du går inn til en arbeidsplass med en CV, (uansett hvor bra den er) så er det denne de ser på – ikke deg. Det er du som er ressursen din – ikke papirene dine. Vis dem hvem du er – istedenfor å vise dem papirene dine. Om du bare sender papirene dine, og ikke møter opp selv, er det svært sannsynlig at CV`en din ganske snart finnes i søppelbøtten. Og der blir den liggende. Sett heller av tid til å jobbe med din egen presentasjon, slik at du kan svare for deg når du møter de du ønsker skal ansette deg.

 

 TIPS 6: IKKE GJØR DEG AVHENGIG AV HODEJEGERE! – Det vil ikke si at du ikke skal registrere deg som arbeidssøker på diverse bemaningsbyrå, men pass på at du samtidig er på leit selv. Det er nemlig stor forskjell på å sette sin lit til andre, og å holde seg selv ansvarlig og sørge for å gjøre jobben selv. Du må være en som holder deg selv ansvarlig, vet hva som skjer og som alltid har kontroll. Så registrer deg alle plasser du kan, men stol bare på deg selv. 

 

TIPS 7: IKKE STOL PÅ MENNESKER MED TITLER! – Når du er ute etter den rette jobben, er du ute etter den ene personen som har makt i selskapet – EIEREN. Grunnen for at det ikke alltid hjelper å snakke med den ansvarlige for ansettelser er at han eller hun er avhengig av firmaets policy. Du ønsker å treffe den personen i selskapet som bestemmer, slik at ting som ansettelses-stopp skal hindre deg fra å iallefall ha en mulighet til å vise hvem du er. Derfor vær både høyt og lavt, slik at du finner ut hvem denne ene personen er, og så gjør du det du kan for å komme i kontakt med denne personen.

 

TIPS 8:  IKKE STOL PÅ SOSIALE MEDIER! – Ser du en mulighet for jobb på Facebook, Twitter eller andre nettbasert sider, ikke ta jobbsamtalen over nettet. Kom deg i kontakt med den personen, men gjør det ansikt til ansikt. Å ta jobbsamtaler samtaler over internett er useriøst, og reduserer din mulighet til å få jobben. Din oppgave er å være seriøs, og det kan du ikke være på Facebook.

 

TIPS 9: SNAKK OM FRAMTIDEN! – Når du sitter foran den personen som muligens kommer til å ansette deg, snakk da om hva du tenker å gjøre for dette selskapet. Ikke bruk all din tid og energi på å snakke om dine forrige arbeidsforhold. Det er hvem du er og hva du er istand til å gjøre som bør være fokuset ditt. Gi selvsagt gode svar på alt de ønsker å vite, men det er viktigere å få fram hva du er istand til å gjøre i framtiden, enn å være stolt av det du allerede har blitt belønnet for. Gi klart uttrykk for hvem du er og hvor stor nytte det er for selskapet å ansette deg. Og du må selv være den personen som tror på deg selv.  Tegn et mentalt tanke bilde av hva du mener og tror du er stand til å utrette for dette selskapet. Skap en forskjell på hvordan han/hun ser på deg, slik at det ikke er et spørsmål om du blir ansatt, men heller hvor lenge siden det er du burde vært hos dem. Vis hvem du er iforhold til resten. 

 

TIPS 10: SELG DEG SELV! – Du går ikke inn for å gjøre et intervju – du går inn for å selge deg selv. Strev etter å vise deg som et ekstraordinært produkt, slik at uansett hva de tilby deg i form av penger og belønninger, så kommer du til å gi mer verdi tilbake. Du må sørge for at: “enten så ansetter de deg” eller så kommer de til å angre bittert på at de ikke gjorde det, siden du da blir å finne hos en av konkurrentene. DU må styre denne samtalen, ikke den andre parten. Overselg deg heller enn å underdrive. Bare sørg for at du høres ut som et virkelig kupp for firmaet, og så må du selvsagt sørge for at du gjør alt som står i din makt for å rettferdiggjøre dine løfter. Dersom du er redd for å overdrive din egen kapasitet og kompetanse, da er ditt egentlige problem at du ikke har overbevist deg selv enda. Da har du ikke nok tillit til deg selv. Isåfall blir det første du må gjøre, å selge deg selv, til deg selv. Du må overbevise deg selv om at du kan og er et utrolig bra menneske. Finnes det noe andre mennesker har gjort tidligere, da vet du at dette faktisk er mulig, og dersom du legger ned 100% innsats og er villig til å lære, da er sjansen stor for at også du kan få dette til. Du må finne ut hva som gjør deg forskjellig fra “alle” andre, og hva som gjør deg unik. Hva gjør deg ekstraordinær – hva gjør deg mer verdifull enn “alle pengene de kan tilby deg?” Dette er din mulighet til endelig å finne den jobben du lengter etter. 

 

TIPS 11: BRING INN MER INNTEKTER! – Du må forstå at det aller viktigste til hvert eneste firma/selskap er inntekter. Dersom du på intervjuet kan skape inntektsøkning for selskapet, gjennom å koble inn nye inntektskilder på en eller annen måte, da har du lukket igjen døren bak deg – og fått jobben. Kan du vise sjefen for selskapet at de ved å ansette deg, vil forenkle oppgaver og øke profitt da er du en “done deal”. Det er dette de virkelige store menneskene (sjefer) er ute etter: “Hvordan kan jeg øke mine inntekter?” Kan du vise dem det – hvordan kan de da ikke ansette deg? For sjefen betyr det ingenting hva du gjør – om du feier lagergulvet eller vasker doen – så lenge du sørger for at selskapet øker sine inntekter ved at du er der.

 

TIPS 12: IKKE SNAKK NEGATIVT! – Ikke snakk nedsettende om dine tidligere sjefer. Ikke snakk om hvordan andre har behandlet deg dårlig på dine gamle arbeidsplasser. Ikke vær kritisk eller nedsettende om dine arbeidsoppgaver. At du knapt nok tjente penger, eller at du måtte jobbe 20 timer om dagen og at din gamle sjef stadig brøt loven. Ikke bring det opp. Når du begynner å snakke om disse tingene, vil folkene på din nye arbeidsplass begynne å se deg i et dårlig lys. Om du hadde fått spørsmålet: “Fortell meg om din verste sjef:” Hva ville du ha svart da? Vet du det riktige svaret for et slikt spørsmål? “Jeg har aldri hatt en dårlig sjef, sir.” Din oppgave er ikke å være en negativ person – din oppgave er å stille deg selv slike spørsmål hver dag: “Hva kan JEG gjøre for dette firmaet?” “Hvordan kan JEG utgjøre en forskjell for deres firma?” “Hvordan er jeg nødt til å være ekstraordinær og fantastisk her?” Det er slike ting en sjef ønsker at deres ansatte tenker. Og det er derfor du må tenke i de baner. Ikke slik som flertallet i samfunnet tenker: “Hva er mine rettigheter i dette firmaet?” Du må være annerledes enn “de andre” – ellers er du avhengig av “tidene i samfunnet” og du har all grunn til å bekymre deg for nedgangstider – fordi at i slike tider vil selskaper kvitte seg med deg. 

 

 

Kilde: Grant Cardone

10 kommentarer

Siste innlegg