DERFOR SLITER DU PÅ SKOLEN

Den viktigste grunnen til at mennesker ikke oppnår ønskede resultater på skolen og i livet generelt, er at folk flest ikke vet hva de egentlig ønsker av livet. Når du ikke vet hva du vil – da vet du heller ikke hvorfor du skal legge ned den ekstra innsatsen som trengs.

 

Er du for eksempel bekymret for hvordan barnet ditt skal greie seg på skolen? Da stiller jeg et motspørsmål: Hvorfor skulle barnet ditt få det til på skolen? Hvorfor skal akkurat han eller hun stråle med gode karakterer? De fleste elever gjør jo egentlig så godt de kan, og det er ikke noen selvfølge at akkurat barnet ditt skal bli så mye bedre enn gjennomsnittet. Livet er egentlig ganske logisk, det meste som skjer oss i livet er mulig og sannsynligvis enkelt å forklare. Det er heldigvis slik at alt vi gjør, gjør vi av en grunn. Har du ingen grunn, gjør du heller ikke oppgaven. Ønsker du selv- eller at barnet ditt skal få gode karakterer, må du finne en grunn for dette. Hvis du tror at gode karakterer kommer av seg selv, tar du sannsynligvis feil.

 

Jeg er selv et eksempel på dette. Skolearbeid fikk jeg aldri til. Hvorfor ikke, lurer du kanskje på? Det var logisk, jeg hadde ingen grunn. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli, visste ikke hva jeg skulle drive med når jeg ble voksen, og derfor ble jeg et offer for denne regelen. De aller fleste elever på skolen i dag, går på skolen og leser lekser uten å vite hvorfor de gjør det. Hvorfor skulle jeg da få gode karakterer? Det var jo så mye annet å bruke fritiden min til. Og slik er det for de unge i dag også. Det er faktisk mulig at det er verre, fordi de har så mange duppedingser de kan holde på med, som ikke fantes da jeg vokste opp.

 

Jeg strøk i tysk på videregående. Faktisk ble karakterene mine enda dårligere på videregående enn på ungdomsskolen. Og det er også helt logisk. For jeg hadde ingen grunn til å sitte flere timer med lekser når jeg omsider kom hjem etter endt skoledag. Jeg hadde ikke laget meg en grunn til hvorfor jeg skulle gjøre de. Det er kjedelig å lese lekser, i alle fall dersom du har alternative aktiviteter som dataspill og venner som virker mer fristende. Det er også kjedelig å trene, dersom du ikke har en MEGET god grunn for det. Det samme gjelder husarbeid. Det er kanskje enda vanskeligere å få gjort rydding og vasking dersom du ikke enten har en familie som forventer dette av deg, eller at du venter besøk som du ikke ønsker å framstå som en rotekopp for.

 

Men nå er ikke jeg misfornøyd med livet mitt. Jeg ble ikke en superstudent, fordi jeg hadde ingen grunn for å bli det. Først etter at jeg hadde fylt 25 år begynte jeg å fatte interesse for å lese og studere. Da hadde jeg jobbet på lager noen år, og var klar for å jobbe med å forbedre framtiden min. Så jeg startet med et studieprosjekt på kveldstid. Det klarte jeg fint, selv om dette tok ut av fritiden min. Men nå visste jeg hvorfor jeg gjorde det. Jeg hadde noe å våkne til. Det gjorde dagene mer meningsfylte. Jeg hadde et misjon i livet. Det gjorde at jeg gledet meg til hverdagene, fordi jeg følte at hver dag var viktig. Skulle jeg klare å bli ferdig til planlagt tid, hadde jeg ingen dager å miste. Slik blir man motivert av. Jeg visste at dersom jeg lykkes med dette, kom det til å skape forandringer for framtiden min. Og jeg visste at dersom jeg skulle klare prosjektet, da måtte jeg bli seriøs, og gå opp noen hakk i forhold til den personen jeg var før. Jeg ville vise verden at jeg var en person som fikk noe til hvis jeg bestemte meg for det.

 

Og det er dette som er hemmeligheten og forskjellen mellom de som lykkes i livet, og de som bare sier at de ønsker å lykkes. Forskjellen ligger ikke i hva de kan og er i stand til, men om de har en plan med livet sitt, og hvorfor de har denne planen. Det er her hele forskjellen ligger. Har du en plan med livet ditt? Har barnet ditt en plan med livet sitt? Og vet du hvorfor du absolutt, uansett hva som skjer, er nødt til å oppnå den?

 

 

Enkelt fortalt: Du trenger å vite hva du vil, og hvorfor du ønsker akkurat dette. Din grunn, ditt HVORFOR er fem ganger så viktig som å vite hva du må gjøre for å komme dit. Så det er ikke dine tidligere resultater eller karakterer som hindrer deg fra å nå målet, uansett hva målet ditt skulle være – men din grunn, altså hvorfor du ønsker å nå dette målet, som ikke er stort og viktig nok for deg.

 

Akkurat denne regelen gjelder for barna våre og skolearbeid. Barna dine kommer ikke til å oppnå de superkarakterene før det vet hva det vil – og hvorfor! Men fordelen denne regelen gir, er at når du først har funnet grunnen, vil karakterene bli bedre av seg selv.

 

#skole #læring #student #studere #slite #suksess #eksamen #karakterer #motivasjon

4 kommentarer
    1. Bra skrevet, noe å tenke på, spesielt for oss som sliter litt på skolen! Takk for at du delte innlegget! <3 Norge er full av muligheter for oss alle sammen! Jeg er nok mer "kunstnertypen" enn likninger og brøkperson!

    2. Ida: Hei. Eg er også litt mer av den kunstneriske typen. Men dette er like relevant for oss likevel, fordi vi må ut i verden å skaffe oss noe å leve av, om du blir ansatt eller finner noe du interesserer deg for, og kan skape inntekter for deg selv på den måten. Men vi må jobbe hardt for å få det til. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg