HJERNEN OG “TEATER-KONSEPTET” DEL 2 – Ting man kan gjøre på scenen

Den andre artikkelen i “TEATER-KONSEPTET”, handler om hvilke oppgaver man kan utføre på scenen. Men for at du som ny leser skal forstå noe av det jeg skriver, vil jeg raskt gå gjennom konseptet:

 

 

Vi mennesker har en hjerne, som kan sammenlignes med et teater. Vi har en “SCENE”, som er hoved-området i hjernen din. På hjerne-språket kalles den for “pre frontal cortex” (altså den delen av hjernen du tenker med). På scenen utføres handlinger, som innenfor teater-språket kalles for “scener” eller “klipp”.

 

Men i tillegg til scenen, har vi på teateret vårt, noen “SKUESPILLERE”. Dette kan være informasjons-biter du forsøker å huske, kunnskap du ønsker å lære deg eller andre ting du plukker opp med sansene dine utenfra.

Så til slutt har vi “PUBLIKUM”, som er informasjonsbiter, kunnskap og minner du har lagret i hjernen din fra før.

 

 

På scenen din kan du bare spille en handling eller et klipp om gangen. I første artikkel, fant vi ut at vi maksimalt kan ha 4 skuespillere oppe på scenen om gangen. Men samtidig kan vi bare spille et klipp eller en scene om gangen. Dette er viktig kunnskap å ha. Fordi du da vet at dersom du aktivt tenker på noe, da har du i realiteten brukt opp hele hjernen din sin kapasitet – akkurat der og da.

 

Tenker du for eksempel at “Dette får jeg ikke til. Jeg forstår det ikke.” Da har du i teorien brukt opp all kapasitet i hjernen, og du har ikke mulighet til å lære eller å forstå det du holder på med. Klippet du spiller nå er nemlig: “Jeg får ikke dette til. Jeg forstår det ikke.” Da kan du ikke lære eller gjøre noe annet samtidig. Når du aktivt tenker på noe, da er dette din ene ting.

 

 

HVA ER ET “KART” FOR NOE?

Før jeg går videre, bør jeg forklare begrepet “kart”. Fra nå av blir dette ordet brukt en del. Et “kart” er dine “total-data”, du har lagret i hjernen din om noe. Tar man for eksempel kartet du har for “BIL”, vil dette inneholde både kunnskap, bevegelser, minner og følelser du har i forhold til bil. Dette igjen medfører at når ordet “BIL” blir nevnt for deg, vil du åpne opp koblinger til så godt som hele hjernen din. All kunnskap om bil og bilmerker, minner om din nåværende og tidligere biler, opplevelser og muskel motorikk du bruker for bilkjøring, vil også være lagret i dette kartet, og blir aktive i hjernen din, når dette kartet åpnes.

 

Bildet hentet fra www.pixabay.com

 

HER ER 5 OPPGAVER DU KAN UTFØRE PÅ SCENEN DIN:

 

Å FORSTÅ EN NY IDÈ

Å forstå en nye ide, handler om å skape nye “kart”. Du behandler ny informasjon, som kommer opp på scenen, og kobler denne inn på allerede eksisterende kart, som ligger på forskjellige plasser i hjernen din. Det blir som å holde en “skuespiller” oppe på scenen, for å se om de kobler seg til spesifikke “tilskuere”.

For hver ny ting du lærer deg, skaper du et nytt kart i hjernen din. Den nye tingen du har lært deg, kobler seg sammen med andre kart, du har i hjernen din fra før. (Ditt publikum er slike kart.)

 

 

Å TA EN BESLUTNING

Å ta en beslutning, involverer å aktivere noen kart, og hente disse fram på scenen din. Deretter sammenligner du disse kartene opp mot hverandre. Dette er som å ta fram 2-3 publikummere opp på scenen, og se hvilke av disse som passer best, ut ifra situasjonen eller oppgaven du skal utføre. Og så velge en av dem. Dette blir som en audition, hvor ditt publikum får vist hva de kan.

 

 

Å HENTE NOE FRAM IGJEN

Å hente fram et minne eller noe informasjon, betyr at du må søke gjennom tusenvis av “kart”, som befinner seg i din hukommelse. Og bringe fram bare det riktige kartet tilbake på scenen. Dette blir som å lete etter noe.

 

 

Å LAGRE NOE I HUKOMMELSEN

Å lagre noe i hukommelsen, er det samme som å lære seg noe nytt. Du må invitere informasjons-biten (skuespilleren) opp på scenen, og ha den i din oppmerksomhet (altså i oppmerksomhetens søkelys) helt til den har funnet noen “publikummere”, den finner god kjemi med, slik at du kan plassere den i nærheten av disse. At det skaper gode koblinger mellom disse “publikummerne” (altså informasjonsbiter og kunnskap du allerede kan og forstår), og “skuespilleren”, som du sender ned i salen, slik at vedkommende (“ex skuespilleren”) fortsetter livet sitt der nede i salen.

Lol. skuespiller-karrierer varer jo sjelden lenge. Er man skuespiller i teateret ditt, tar det ikke lang tid før man er blitt en tilskuer istedenfor. 😛

 

 

Å FORHINDRE NOE UØNSKET FRA Å KOMME INN I DIN BEVISSTHET

Dette handler om å forhindre diverse “kart” fra å forstyrre deg. Ofte gjøres dette, for å forhindre distraksjoner. Du holder unna “skuespillere” fra å komme opp på scenen din. Eller “publikummere” fra å løpe opp og forstyrre. Vi vet jo alle hvor fristende det er å forsøke å oppnå våre sekunder med berømmelse. Alle ønsker vi jo litt oppmerksomhet. Det gjør også tanker og andre forstyrrende elementer.

 

Bildet hentet fra www.pixabay.com

 

Alle disse 5 oppgavene du kan utføre oppe på scenen, krever utrolig mye ressurser av hjernen din. Så selv om en grense på 4 skuespillere på scenen høres lite ut, og bare en aktiv oppgave om gangen ikke er særlig imponerende – kreves det mye av hjernen din likevel.

Tenk for eksempel hvor vanskelig det er å finne bilnøklene dine, når du trenger dem? Hjernen din leter opp nøyaktig det minnet du ber den om, blant mange tusen andre minner. Og den gjør det ofte i løpet av et sekund, uten at du merker det.

 

HER er en LINK til den første artikkelen i denne serien.

 

Boken jeg jobber med akkurat nå, heter:  “Your Brain at Work” av David Rock

 

 

personligutvikling.blogg.no på Facebook

#teaterkonseptet #hjernen #kart #hukommelse #lære #huske #forhindre #beslutning

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg