5 NØKLER TIL MOTIVASJON

INNSTILLING: W. Clement Stone kom med denne påstanden: “Det er liten forskjell mellom mennesker, men den lille forskjellen utgjør en stor forskjell. Den lille forskjellen er innstilling. Den store forskjellen er hvorvidt den er positiv eller negativ.” Du kan ikke alltid velge hva som skjer med deg, men du kan alltid velge å ha en positiv innstilling til det. Da vil iallefall ikke er din innstilling skape større problemer for deg. Du kan velge om glasset ditt er halvfullt eller halvtomt. En persons innstilling har dyptliggende effekt på hans tilnærming til livet. “To menn så ut gjennom et fengselsgitter; den ene så gjørme, den andre så stjerner.”

 

KONKURRANSE/BONUSER: På jobben min har vi et bonussystem – Jo mer du gjør jo mer får du i bonus. Etter at vi startet med bonussystemet var det folk som jobbet dobbelt så mye som før vi fikk bonussystem. Det er bare å innse det. Penger motiverer. Jeg har også snakket med noen på jobben som mener at bonus-systemer ikke burde fungere, fordi en ansatt burde jobbe like mye uansett om han/hun fikk betalt ekstra eller ikke. Sorry folkens, men vi er ikke maskiner. Vi blir påvirket av penger…

 

Så har vi konkurranser. Det å sette opp små interne konkurranser, kan være noe som gir et boost av motivasjon. Det hender jeg pleier å utfordre en eller to til en tidsbegrenset konkurranse. (Må vel innrømme at jeg har tapt noen av disse – som jeg absolutt burde vunnet – men igjen et bevis på at det at konkurranser fungerer. Den som ble utfordret tok det minst like seriøst som meg. Begge to fikk det utrolig travelt – tiden fløy – og begge to gjorde en dobbelt så god jobb – og jeg tapte. 🙂 Men dette var en vinn – vinn – vinn situasjon. Tiden gikk fortere, jobben ble gøyere, og både arbeidsgiveren min og vi to som konkurrerte tjente mer penger.

  

FORMÅL lat/motivert: Det finnes ingen som er lat. De har bare ikke gode nok grunner for hvorfor de skal utføre jobben enda. 80% er HVORFOR – bare 20% er HVORDAN. Når du vet hvorfor du skal gjøre noe, vil du finne ut hvordan du skal gjøre det etterpå. Problemet er at mange mennesker starter i motsatt rekkefølge. De sier at de vet ikke hvordan de skal gjøre det – og derfor er det meningsløst å sette opp noe mål i det hele tatt.  Så du må altså finne ut HVORFOR du skal bli rik, bli best i fotball, få den jobben du ønsker osv… HVORFOR?

Som du ser på bildet under. Sett hvem du vil i denne kanoen, mannen ville gått fra lat til motivert på brøk-delen av ett sekund. Formål: Redde livet! Når du kjemper like hardt for å gjøre en jobb, som du ville gjort i denne situasjonen i kanoen – da får du suksess. 

 

KUNNSKAP: “Den viktigste kilden til verdi i dag er kunnskap. Ettersom det ikke er noen grenser for hvor mye kunnskap du kan tilegne deg, er det heller ingen grenser for hvor store verdier du kan skape.” Du må bestemme deg for at du skal være en av de som stadig utvikler seg. Jeg har selv gjort dette de siste 5 årene. Jeg har et motto som sier: Jeg skal være litt smartere idag enn jeg var igår. Det er derfor jeg har startet denne bloggen, så jeg kan ha et sted å poste artiklene jeg skriver . Fordi jeg har lest at dersom du leser, lytter og skriver kunnskapen du ønsker å tilegne deg, vil du lære mer. Jo flere sanser du bruker – jo mer vil kunnskapen sitte.

Hvis du leser en time om dagen, vil dette utgjøre omtrent en bok i uken. En bok i uken tilsvarer 50 bøker i året. 50 bøker i året blir 500 bøker over 10 år. Tror du at du er den samme personen om 10 år – som du er idag – dersom du har lest 500 bøker?

 

DELMÅL: “Du kan greie hva som helst når målet deles opp i små nok biter.” Det er vanlig å ha begrensede tanker om hva som er mulig for deg å oppnå. Som regel ligger problemet i at du ser hele målet i sin helhet, og da kan dette målet virke veldig overveldende. Men saken er den at dersom du deler hovedmålet inn i mange mindre delmål, da vil sannsynligvis hvert enkelt delmål bli overkommelig. Og dersom du holder fokuset på at det er delmålet du skal greie, vil du stadig ta steg nærmere hovedmålet ditt. Og en ting til – husk å sette tidsfrister. Tidsfristene vil presse deg til å ta action.

6 kommentarer
    1. Takk for et flott innlegg 🙂 Jeg kikket litt rundt på blogget din også! Jeg liker den veldig godt 🙂 Ha en strålende fin dag !

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg