SLIK BLIR DU BEST!

Denne artikkelen dreier seg om prinsipper for å bli mer suksessfull. Nå vil jeg fortelle om da jeg ble en bedre innebandy-spiller. Det er ikke det at jeg har blitt så mye bedre spiller, men at jeg fra da av blir belønnet med bedre resultater. Noe skjedde etter nyttår 2014. 

Jeg hadde de siste to årene vært i overkant interessert i mentale (tanke) nøkler for suksess. Ideen om at du kan tenke deg til framgang innen all form for idrett. (og innen alle andre områder av livet. Framgang er ingen tilfeldighet.)


Det var da jeg kom over et innlegg om en bok skrevet av idrettspsykologen til Liverpool Football Club, Steve Peters. Jeg begynte med en gang å søke etter stoff om denne mannen på internett, og før kvelden var omme hadde jeg kjøpt både lydbok og papirutgaven av boken han hadde skrevet. Boken heter “The Chimp Paradox”. I ukene som gikk begynte de å snakke om denne mannen på sendingene før og under Liverpool-kampene. Dette la jeg selvsagt merke til, siden jeg akkurat holdt på å jobbe med boken, (og siden jeg også følger denne klubben, og ser alle kampene deres). De første 3 dagene hadde jeg hørt gjennom boken på iPhonen min. I månedene etterpå har jeg jobbet med å oversette deler av boken til norsk. (Den norske utgaven av de 8 første kapitlene kan du lese her på bloggen.)

I samme periode som jeg begynte å jobbe med “The Chimp Paradox” ble jeg skadet. Så dermed ble det ingen fotball/innebandy treninger på meg. Men etter 2 måneder kunne jeg endelig trene igjen. Nå hadde jeg jobbet med “the Chimp Paradox” i 6-8 uker, samt at jeg hadde de seneste 2 årene jobbet med mentale prinsipper. Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt over hva det er som gjør at noen lykkes og andre ikke lykkes. Hva er forskjellen? Og dette fikk meg inn på temaet med mentale suksessnøkler. Og jeg har funnet ut at det mentale på mange måter er forskjellen på suksess og ikke suksess. De som ønsker å bli suksessfulle, må lære seg å tenke riktig. Det er slik suksess blir skapt.

Mentale prinsipp som: “Aldri forvent noe som helst.”, “Jobb livet av deg helt til tiden er ute.”, “Tro at du kommer til å vinne til slutt.”, “Vær rolig og avbalasnert.”, “Det er ikke verdens undergang om du taper.”, “Vær fokusert og tilstede i øyeblikket.” (Ja, jeg vet at noen av disse prinsippene kan virke motstridende, men de gjør noe med tankene dine likevel.) 

(Før jeg begynte å jobbe med mentale prinsipper, hadde framgangen min stagnert. Jeg måtte gjøre noe, for alle andre tok igjen forspranget jeg hadde skaffet meg pga lang erfaring, og mange ble bedre enn meg. (Kanskje du kjenner deg igjen i dette? Du slutter å utvikle deg og vet ikke hvorfor.) Så jeg var spent før denne første treningen etter skaden min. Men som en mental-nerd som jeg var, dempet jeg ned mine egne forventninger. (Dette er jo også en av mine mentale prinsipper. “Aldri forvent noe som helst. Da blir du ikke skuffet.”) Men jeg bestemte meg for å følge alt jeg kunne om mentale prinsipper som jeg trodde på, samt “the Chimp Paradox” filosofien så godt jeg kunne denne kvelden. 

For å si det kort og enkelt. Jeg hadde til da min beste trening noen gang. Jeg var i flytsonen. Også de to neste treningene etter dette var svært gode. Men jeg hadde også utviklet et høyere krav til meg selv, så det å spille bra var ikke nok. Nå kunne jeg irritere meg over situasjoner hvor jeg kunne gjort det bedre. Det er det som er så gøy med framgang, at underbevisstheten din tar til seg denne framgangen, og du begynner “underbevisst” å forvente bedre prestasjoner av deg selv. Noe som i neste skritt betyr at du faktisk blir bedre. Du skaper en FØR og ETTER situasjon. Jeg hadde de siste 2 månedene lest meg til en bedre spiller.

Det er viktig å presisere at jeg overhode ikke er noen god innebandy-spiller. Dette gjør jeg bare for gøy. Målet mitt er ikke å bli best innenfor innebandy. Mitt mål er å bli best på prinsipper som får andre til å bli bedre utøvere. Men jeg tester ut prinsippene på meg selv, og har det gøy med framgangen dette gir meg tilbake. Det jeg igjen har funnet ut, er at gjennom de samme prinsippene kan man bli best innenfor akkurat hva man vil. Men det kreves selvsagt innsats, interesse og talent for å bli det. Men du kan uansett bli en utrolig god utøver i akkurat hva som helst gjennom å bruke disse prinsippene.

 

Her er noen prinsipper for å bli bedre:

  • Du må forstå hva du driver med – og hvordan tingene fungerer. (VIKTIGST. Dette er det mest undervurderte prinsippet som finnes.) (Dette vil du lære om i “The Chimp Paradox”)
  • Tankene dine er minst like viktig som den fysiske treningen.
  • Når du spiller 2-3 gode treninger på rad, begynner underbevisstheten å ta til seg framgangen – du er blitt en bedre utøver.
  • Selvtillit har mye med hvordan du presterer. Selvtillit er en mental greie, som du kan lese deg god på.
  • Det er svært viktig at du føler deg trygg i omgivelsene. Ellers vil du ikke kunne tenke klart. (The Chimp Paradox)
  • Du må være glad og fornøyd for å prestere på ditt beste. (The Chimp Paradox)
  • Flytsonen er at du er så tilstede i situasjonen, at frykt, tid og sted ikke eksisterer hos deg. Du tenker ikke – du bare gjør ditt beste.
4 kommentarer
    1. Interessant. Jeg søkte faktisk opp Mr Chimp himself på youtube i sommer, da jeg kom over bloggen din, men jeg husker ikke så mye av det han sa. På tide med en oppfrisker nå 😉 Takk for god informasjon og lærdom, jeg leser innleggene dine med stor interesse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg