HVORDAN BLI LYKKELIGERE?

Jeg tok meg selv i å glede meg til julaften. “Ja, men er det noe problem da?” tenker du kanskje. Ja, det er en feil måte å tenke på. Det setter deg opp til å bli skuffet. Tenk om julaften ikke blir så bra som du håper på. Da vil du oppleve skuffelse og nederlag. Dersom du forventer en 8`er på lykkeskalaen fra 0-10 på julaften, da kommer du til å oppleve skuffelse, selv om julaften skulle innfri en 7`er på skalaen. Hadde du derimot hatt små forventninger, på grunn av tildligere dårlige opplevelser, og satt deg en forventning på kun 2, ville du opplevd en dag du sent vil glemme, om Julaften innfrir til 7. 

 

Men hva bør jeg tenke da – for ikke å bli skuffet? Jeg bør jo ikke forvente sorg og elendighet – bør jeg?

Nei. Det er riktig. Å fokusere på sorg og eledighet, har en tendens til å bringe deg nettopp dette. Nemlig sorg og elendighet. Men å tenke og sette opp forventninger til fremtidige hendelser, som julaften, vil føre tankene dine vekk fra øyeblikkene i livet ditt. Slik at det å tenke og forvente glede på julaften, vil hindre deg i å legge merke til de små hverdagsgledene du kunne opplevd i livet ditt. Avisa og kaffekoppen, de fantastisk fargene på småfuglene ute i hagen, hvor vakkert det er i noens hager i desember, eller bare hvor godt det er å ha noen på besøk. Alle disse tingene kunne du skapt glede i livet ditt, men så alt for mange har for mye annet å tenke på, som hvor fantastisk julaften kommer til å bli. Men sannheten er at akkurat den tanken kan komme til å ødelegge hele julefeiringen – fordi den setter deg opp til å bli skuffet.

 

Nei, la julaften være julaften. Ikke tenk noe mer på den. Eller i alle fall ikke sett opp noen forventninger. Du vet jo ikke hva som kommer til å skje  denne dagen. Du må selvfølgelig planlegge den, men vær tilstede i forberedelsene. Leit etter øyeblikk du kan glede deg over i forberedelsene også. Bruk den kommende måneden til å trene deg opp til å finne slike lykke-øyeblikk. Se hvor mange ganger om dagen du kan finne noe å glede deg over – og vær mentalt tilstede i disse opplevelsene. Da vil du ha mye større sannsynlighet for å finne øyeblikk av glede på julaften også. Og du har satt deg selv opp til å bli lykkelig.

 

Kort oppsummert. Ikke forvent noe som helst. Da er det større sannsynlighet for å oppleve tilfredshet og glede. (Gjelder i alle livets sammenhenger.) Dersom livet ditt er dårligere enn slik du forventer at livet ditt burde være – opplever du skuffelse. Er livet ditt likt eller bedre enn dine forventninger – vil du oppleve glede og tilfredshet. Det beste er å leite etter glede og lykke i hverdagens øyeblikk. Da vil du oppleve et lykkeligere liv. Du kan ikke fokusere på øyeblikket og fremtiden samtidig. Fokuser på nåtiden – da unngår du samtidig å tenke forventninger for fremtidige hendelser.

 

15 kommentarer
    1. Jeg legger ikke ofte igjen kommentar – men vet du, du har en fin blogg – Stå på – så når du langt <3 legg meg til som venn så kan jeg lese bloggen din

    2. Det er metet sant ja 🙂 jeg kjente litt på den angsten senest idag nemlig. Angsten for blant annet sykdom på julaften, og at ting ikke skal gå som planlagt. Nå har jeg vært syk siste uka, og da kjenner jeg naturligvis på den frykten for at det aldri skal gå over… Tenk om dette bare er starten på noe.. Hva hvis det utvikler seg til noe verre osv. Lett å gå i den tankefella der.
      Jeg skal innrømme at jeg har vært litt på google (tidligere var jeg jeg overivrig der :p) , men nå har jeg klart å holde meg til kun én gang (google sykdommer) i denne sykdomsperioden (som tydeligvis ikke er over ennå…), og jeg skal klare å holde meg i skinnet videre.
      Selvfølgelig ligger tanken et sted der og irriterer litt; hva hvis, hva om… hvisomatte… ting ikke blir som planlagt! Iiik. Men jeg forstår at jeg ikke har kontroll på det overhodet. Det som skjer, det skjer. Det vil si, litt forholdsregler kan man ta. Men å sitte her å bekymre seg for om julaften går et visst sted eller ikke, det er nytteløst uansett. Juleforberedelsene blir ikke noe hyggeligere av den grunn. Så jeg har rett og slett bare bestemt meg for å ha her og nå fokus hele tiden, så langt det lar seg gjøre, og ta tankene for det de er – bare tanker.
      Julaften blir det forhåpentligvis uansett, og det skal jeg være glad for 😉
      Ha en fin uke!

    3. Armonia: Takk for det.

      Det var en fin kommentar. Ikkje gøy å søke etter sykdommer. Ofte er det bare tankene våre som får alt for stort spillerom. Det er et sitat som sier: “Alt du fokuserer på blir større. – Det du ikke fokuserer på blir da mindre.” Men det er ikkje lett å bestemme seg for å slutte å fokusere på noe, som du hele tiden fokuserer på. Det blir som å slutte tenke på den rosa elefanten. Nå tenkte du på en rosa elefant? stemmer ikkje det? ;P

    4. Sant, sant! Har du skrevet om det å gi F her på bloggen? Litt det samme som å ikke ta tankene så seriøst/på alvor, rett og slett drite i dem. Men hvordan forholder man seg så til tankene – når man har bestemt seg for å g F? Tankene vil jo på en måte surre litt i bakgrunnen uansett, mener jeg. Man hører dem. De prøver seg – til tross for at man velger å ikke lytte til dem på samme måte. Skjønte du hva jeg mente nå? hehe.
      Vet du, den rosa elefanten fungerer ikke lenger på meg, jeg har blitt immun 😉 Men jeg tenker på noe annet faktisk hver gang den nevnes. Så på en måte så sniker den seg inn i tankene uansett – på en kamuflert måte :p

    5. Armonia: Ja. Trur eg forstår. Tanker er ikkje enkle greier. Det er faktisk svært vanskelig å forstå. Det er jo de som avgjør hvordan og hva du føler, det er også de som avgjør hvordan du gjør det i livet ditt. Eg har skrevet noen innlegg om tanker og følelser. Men nå er ikkje eg noen ekspert på området. Da ville jo livet mitt vært bedre enn det er også. Men eg jobber med saken ;P

      Her er noen innlegg du kan lese:
      Hvordan tenke seg til suksess (http://personligutvikling.blogg.no/1406672037_hvordan_omprogrammere.html)

      Vet du hva følelser er? (http://personligutvikling.blogg.no/1403911096_hva_er_flelser.html)

      Hvordan stoppe negative følelser (http://personligutvikling.blogg.no/1366930064_hvordan_stoppe_negati.html)

      Hvordan bli kvitt negative følelser (http://personligutvikling.blogg.no/1403564805_hvordan_bli_kvitt_neg.html)

      Vet ikkje om disse er til hjelp, men det skader ikkje å lese dem likevel 🙂

    6. Har sikkert lest dem før, for har lest at på bloggen din i sommer – altså det som var skrevet til da 😛 , men skal selvfølgelig lese innleggene igjen. Samtlige ting kan ikke gjentas for ofte, og det er utrolig hvor fort man glemmer! (dessverre) 😛 Gamle røy.

    7. Har faktisk skrevet et innlegg som tar for seg det samme temaet. Det er vanskelig, å finne ut hvordan man skal bli lykkelig, jeg tror vi rett og slett må slutte å søke etter det, bare leve, og ikke håpe, ikke glede seg, ingen ting.. for håp, det ender med at du blir skuffet, og da er du langt fra lykkelig. Ta livet en dag om gangen. Folk sier at håp er nøkkelen til alt, men så lenge du har håp, så vil du før eller senere bli skuffet.. Er det noe vits da?
      Jeg vil heller bli positivt overrasket, enn negativt skuffet.

    8. Jeg ser greia, men er ikke helt enig!
      Hva om det å glede seg til julaften kan påvirke humøret så mye at alle disse dagene i mnden frem til julaften blir så utrolig mye bedre enn hva de ville blitt om du ikke gledet deg til noe. Tenk om det gjør at du bygger opp så mye positiv energi at du greier å tolke hver minste lille ting til noe positivt på akkurat denne dagen. Det er jo vår egen tolkning som påvirker hvordan vi opplever ting og hvordan hormonene popper rundt i kroppen og gir utspring i følelesene. Å være avhengig av andre for å føle seg lykkelig er ikke bra, jeg vil heller si at man skal tørre å glede seg og ha høye forventninger til ting og heller lære seg å takle et nederlag, om det skulle komme…ved å tolke nederlaget som en mulighet til å lære noe nytt eller greie å vri det til noe positivt vil forsterke både mestringsfølelsen i deg selv og positive adferder vil bli bedre og bedre etablert for hver gang man klarer dette.
      Greier man å glede seg og ikke la andre mennesker, miljø situasjoner påvirke ditt humør og glede er mye gjort og man har en stor sjangse for å bli mer lykkelig…

    9. Likte innlegget ditt 🙂 Skrev et innlegg nylig om fasit på et lykkeligere liv. Den går på mer konkrete ting. Hva forskning sier gjør deg mer eller mindre lykkelig! Men er veldig enig i det du skriver da. Lev i nuet og ikke i fortiden eller fremtiden 😉

    10. Marita: Emnet lykke er en stor greie. Det finnes nok mange teorier på hva som gjør oss lykkelige. Det er jo bare å se kor mange bøker som er skrevet om lykke. Det er liksom det som er “inn i tiden” å søke det lykkelige liv. Eg skal dermed ikkje skryte på meg å ha fasiten. Det eg skriver her er min egen opplevelse av emnet lykke. Gjennom de siste årene har eg forsøkt å finne ut mer om emnet, og dette er noe av det mest essensielle eg har funnet ut. Å forvente noe om en situasjon eller en person gjør deg som oftest skuffet og ulykkelig, fordi er det noe som er sikkert, så er det at det du håper på, ikkje kommer til å skje. Og du blir ulykkelig. Og har du hatt en god julaften ifjor, og du forventer det samme i år, så er sannsynligheten for at du blir skuffet stor.

      Derfor ikkje forvent noe som helst, men vær åpen for lykkelige øyeblikk likevel. Og vips du har lagt en plan som sannsynligvis gjør deg lykkelig. Men dersom noe annet fungerer for deg, så er det jo det vi er ute etter. Noe som får oss til å føle at vi har gode dager.

    11. Ikke sant 🙂 Men jeg vil fortsatt tro at om du ikke finner lykken i deg selv så blir det vanskelig. Kroppen har 5 grunnfølelser med flere utspring og den vet jo ikke hva den skal føle før assosiasjonen er “koblet på” Derfor vil jeg tro det meste kan læres inn…også det å “vri” på det som kunne blitt et nederlag!
      Ha en fortsatt fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg