7 steg for å bli EFFEKTIV

1. MÅL

Hva er det du ønsker å gjøre og hva ønsker du å oppnå? De topp 3 prosentene innenfor hvert felt, har satt seg mål. Majoriteten av befolkningen har enten mildt sagt vage mål, eller ingen mål i det hele tatt. Innenfor disse områdene bør du sette deg mål: Personlige mål for deg selv og din familie, Karriere/business-mål, Økonomiske mål, Materielle mål, Personlig utviklingsmål (Din vilje til å utvikle deg selv er nøkkelen for all suksess i livet ditt.)

Ved å svare på 3 enkle spørsmål vil du finne svaret på hva du virkelig ønsker i livet:

  • Hva ville du gjort dersom du vant 10 millioner i Lotto?
  • Hva ville du gjort med livet ditt dersom du fikk vite at du bare hadde 6 mnd igjen å leve? Hva ville du gjort mer, og hva ville du gjort mindre av?
  • Hva for mål ville du satt deg dersom du visste at du ikke kunne feile? At du kom til å oppleve/oppnå målet dersom du bestemte deg for det?

 

2. ORGANISERT PLAN FOR HANDLING

Organisert planlegging er nøkkelen til all suksess. Handling uten planlegging er årsaken til de fleste av folks feiltrinn, underprestering, frustrasjon, tidssløsing, engstelse, stress og mangel på suksess i livet generelt. Du må derfor definere dine mål skriftlig, dele målene opp i delmål og dagsmål for så å sette  konkrete tidsfrister for hvor tid du skal ha gjennomført disse.

 

Dersom det eneste du lærte på skolen var å lage deg mål følge opp disse, og du gjorde dette til en vane ? da er du på veien til suksess. Dersom du ikke har et spesifikt mål i livet ditt, da er du dømt til å jobbe hele livet ditt for noen andre som, ja nettopp, har satt seg et spesifikt mål. Og mest sannsynlig har denne personen ikke noen spesiell formell utdannelse heller.  

 

3. ANALYSER

Forskning viser at dersom du begynner å skrive en liste for all aktivitet du skal utføre, vil du være 25% mer produktiv og kreativ i løpet av en dag. Du kan lage ukes-lister (Hva som er viktig å få gjort den kommende uken) Og du kan lage deg lister for neste dag (Den kan med best resultat skrives kvelden før. Da vil du vite hva planen er for neste dag, og underbevisstheten din vil jobbe med løsninger og ideer mens du sover. Det er da ikke usannsynlig at hjernen din har løst et problem mens du ligger å sover, og du våkner til en aha opplevelse.) Du skriver også denne listen for at du skal kunne holde en stødig kurs gjennom dagens problemer og oppgaver.

 

4. PRIORITER

Pareto-prinsippet sier: “80% av verdien du skaper, blir utført på 20% av tiden.” Dersom du lager deg en liste på 10 ting du tenker å gjøre i løpet av dagen, da vil 2 av disse utgjøre 80% av nytteverdien i løpet av denne dagen. Å ha utført disse 2 viktigste tingene vil utgjøre den aller største gleden og lettelsen når de er ferdig. De mest suksessfulle menneskene, vil hovedsakelig jobbe med slike «viktige» oppgaver, mens mindre suksessfulle mennesker prøver å unngå å gjøre dem, og vil prøve å rettferdiggjøre ovenfor seg selv at de har gjort alle de andre, mindre vanskelige og morsomme oppgavene. Og utsetter de viktigste sakene til en senere anledning.

 

For å bli en av disse suksessfulle menneskene kan du stille deg selv følgende spørsmål: Hvilke oppgaver bør jeg utføre først for at tiden min skal bli bukt best mulig? De fleste mennesker jobber 80% med problemstillinger som hovedsakelig handler om fortiden eller nåtiden, og bare 20% med problemer som er rettet mot framtiden. Suksessfulle mennesker derimot jobber 80% med problemstillinger som er rettet mot framtiden og bare 20% med oppgaver rettet mot fortid eller nåtid. Hvordan ligger det an med deg når det gjelder dette? Bruker du mesteparten av tiden din på framtiden?

 

 

5. KONSENTRASJON 

Det er umulig å oppnå noe som helst viktig i livet, med mindre du er i stand til å konsentrere deg fullt og helt med en eneste handling/oppgave om gangen, og holde ut inntil oppgaven er ferdig. Flere studier har vist at dersom du starter med en oppgave, legger den fra deg, tar den fram igjen, legger den fra deg, tar den fram igjen, osv, vil du bruke flere 100% mer tid og energi på oppgaven, enn dersom du avslutter oppgavene du starter på med en gang.

 

 

 

6. TIDSFRISTER og BELØNNINGER

85% av grunnene for hvorfor vi gjør noe som helst i livet, er på grunn av hva vi forventer skal skje som resultat av våre handlinger. Dette kalles gjerne for «Logisk Konsekvens». Bare 15% gjør vi på grunn av at vi blir fortalt noe.

 

Så teknikken for å motivere seg selv til å gjøre en viktig oppgave, er å finne en spesifikk belønning som du får når oppgaven er ferdig. Det du kan gjøre er å gi deg små belønninger etter hver gang du utfører en oppgave, som for eks å ta en telefon du ikke ønsker å ta. Da ser du noe positivt med å ta denne telefonen. (Dette kan brukes av telefonselgere, for å hindre utsettelse, facebook-surfing osv. Det hindrer deg i å finne på unnskyldninger for deg selv, for da får du ikke belønningen.) Sett alltid en tidsfrist for hvor lang tid du kan bruke på enhver oppgave. Dette vil presse deg til å jobbe på slik at du klarer fristen.

 

Parkinsons Lov sier: “En oppgave ekspanderer i forhold til hvor mye tid som er tilgjengelig.” En 2 timers oppgave vil ekspandere til 5 timer dersom 5 timer er tilgjengelig. På samme måte vil en 5 timers oppgave kunne bli ferdig på 2 timer dersom omstendighetene krever dette. Effektive mennesker vil alltid sette harde og offensive tidsfrister overfor seg selv.

 

 

7. TIDS-LOGG

Effektive mennesker vet hvor deres tid blir av. Suksessfulle mennesker har tendenser til å regne tid i minutter. Gjennomsnittsmennesker har mer en tendens til å regne tid i timer, dager og uker. 80% av befolkningen er ikke klar over hvordan de bruker sin tid. Tiden bare svinner hen.

 

 

Disse tipsene er gitt deg av Brian Tracy. Du finner mye bra fra ham på Youtube.

4 kommentarer
    1. Et veldig nyttig innlegg. Jeg gjør faktisk mye av de tingene og føler jeg får brukt tiden min godt. Har aldri hendt at jeg ikke har tid til noe jeg skulle ha gjort, fordi jeg planlegger så godt på forhånd 😉

    2. Astrid: Hei. Litt seint svar, men utrolig gøy at du leser innleggene mine. Eg merker selv etter at eg begynte å lese og jobbe med sånne ting som dette, så er eg blitt flinkere selv. Merker det ikkje fra uke til uke, men ettersom eg leser de samme tipsene om og om igjen, i forskjellige utgaver i forskjellige bøker, så begynner det å bli en del av bevisstheten min. Sånn er det kanskje med deg også??

    3. I was curious if you ever thought of changing the page
      layout of your site? Its very well written; I love what
      youve got to say. But maybe you could a little more in the
      way of content so people could connect with it
      better. Youve got an awful lot of text for only
      having 1 or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg