10000 TIMER

I dag satt jeg meg et mål. Jeg skal jobbe 1000 timer med personlig utvikling i en eller annen form innen 2015 er over. Da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående var jeg absolutt ikke skoleflink. Lekser gjorde jeg bare fordi jeg måtte, fordi jeg ble presset til iallefall å åpne bøkene av mine foreldre. Så jeg leste aldri for min egen del. Det presset gjorde at jeg leste litt til prøver. Det er sikkert mange andre som også har hatt det på denne måten. Den manglende motivasjonen var grunnet at jeg aldri ble fortalt at jeg kunne sikte mot de store høyder. At jeg kunne regne med å bli noe av betydning. Jeg måtte gjøre lekser, slik at jeg kunne bli en person helt på det jevne. Gjør leksene dine, slik at du kan bli en god ansatt og tjene penger nok til å betale regningene dine.” Slik så det iallefall ut i underbevisstheten min. Ikke så rart at motivasjonen uteble. Hvem i all verden er det som motiveres av dette? Problemet med å snakke fornuft til kidsa dine, er at du ødelegger motivasjonen og de brenner ikke for noen ting. Barn og unge ønsker å bli betydningsfulle mennesker, hvis du ikke tegner en fremtid de lengter etter, vil de være avslått inntil noen greier å grave fram drømmen deres. Alle barn og unge har egentlig en drøm, de ville gjort hva som helst for å realisere. Men dersom ingen forteller dem at det er mulig å oppfylle den, vil de ikke tro det er mulig. Ingen tro – ingen motivasjon. Ingen ønsker å være betydningsløse. Alle har vi en drøm. Du må finne den.

Det som gjorde at jeg begynte å lese og jobbe med min egen utvikling, noe jeg først begynte med i voksen alder, var at jeg fikk høre: “du kan klare nesten hva du vil, så lenge du jobber hardt nok.” Jeg har aldri vært redd for å jobbe hardt, så dette var ikke noe problem. Men jeg fikk ikke høre dette før jeg hadde sluttet på skolen, og begynt å jobbe. Men jeg kom i kontakt med noen folk som så potensialet jeg heldigvis hadde, og de fikk antent en liten gnist. Denne gnisten har jeg klart å holde ved like, fram til denne dag. Og som jeg skriver i dette innlegget er planen for det kommende året i boks. Jeg skal lese bøker og lydbøker, gå på kurs og seminarer og skrive blogg-innlegg i 1000 timer i 2015. Klarer jeg dette er jeg svært fornøyd.

 

Her er planen min: Jeg har laget et skjema i Exel. (Dette ser du på bildet under teksten.) For hver effektive time jeg jobber, krysser jeg av en rute. For å skape motivasjon har jeg laget meg en belønningskasse. For hver 25 studietime jeg fullfører legger jeg 250 kroner i denne kassen. Så kan jeg gå på kino, spise ute eller gjøre noe annet jeg har lyst til, så lenge det er penger i kassen. I tillegg har jeg en sluttbelønning som jeg får dersom jeg fullfører alle 1000 timene innen utgangen av 2015. Innfrir jeg 1000 timer innen julaften får jeg bruke 5000 kr til en julepresang til meg selv. 

 

Som takk for at du leste hele innlegget mitt, får du dette Exel-skjemaet av meg dersom du sender e-mail adressen din i kommentarfeltet eller privat til meg. Dette kan du bruke som motivasjon til studier eller trening. Som det står i mange selvhjelpsbøker: “Det tar 10 000 timer å bli virkelig god innenfor hva som helst.” Det vil altså si at dersom du ønsker å bli ekspert innenfor et hvilket som helst område i livet ditt, bruker du dette skjemaet i år, og de ni neste årene – og du er der. Du er så god og kunnskapsrik innenfor dette feltet at du kan leve av det.

 

 

Likte du innlegget? Del det gjerne videre 😉

4 kommentarer
    1. Super blogg, og jeg vil gjerne ha denne. Tenker at den kan være til god hjelp i min egen jobbing fremover. Har nemlig også kommet godt igang med lesing, lydbøker og andre motivasjonshjelpemidler. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg