ER DET MULIG Å MULTITASKE?

Jeg har opplevd dette mange ganger: “jeg blir giret og revet med, og begynner å skrive på flere innlegg samtidig.” Det ender som regel med at ingen av dem blir ferdige, og jeg mister gnisten og ender med en skrivetørke istedet. Et vanlig problem for meg. Er dette noe du også kjenner deg igjen i?

 

Det er smart å holde fokus på bare en ting om gangen. Det er som de sier: “Du får bare et sandkorn gjennom timeglasset om gangen.” Det hjelper ikke å ha mange baller i luften. Du blir ikke mer effektiv av den grunn. Hjernen vår kan bare holde fokus på en ting om gangen. Så dersom du har for vane å multitaske, er det du egentlig gjør, å flytte fokuset ditt fram og tilbake mellom oppgavene du holder på med. Dette krever mer energi og større resursbruk av hjernen din.

 

Men er det ikke mulig å multitaske da? Du kan ikke bevisst konsentrere deg om to ting samtidig. Så dersom du holder på med noe som krever din fulle oppmerksomhet, da kan du ikke gjøre mer enn en ting om gangen. Men derimot kan du holde på med to ting samtidig dersom den ene aktiviteten er en rutineoppgave som ikke krever noe spesielt av deg, som noe du kan til fingespissene, som å kjøre bil (når dette har blitt en automatisk greie for deg), eller trening som jogging og sykling osv. Altså underbevisstheten din kan kjøre den ene aktiviteten du holder på med på autopilot, samtidig som du ved din bevissthet konsentrerer deg om noe helt annet. Så ja, du kan mulititaske så lenge bare den ene aktiviteten din krever innsats fra din bevissthet.

 

Faktisk kan dette være en god måte å studere på. Dersom du gir en aktivitet til både underbevisstheten og bevisstheten din samtidig, da har du ofte lettere for å klare å gjennomføre dem begge. Du kan trene og høre aktivt på musikk eller lydbøker. Du kan for eks skrive oppgave samtidig som du hører på musikk. Iallefall dersom skriveoppgaven din er noe som ikke krever for mye konsentrasjon fra din side. Så det å gjøre noe lystbetont samtidig som du gjør noe som ikke er så gøy, da vil du merke mindre motstand fra deg selv, når du gjør oppgaven. Jeg må ofte gjøre noe annet samtidig som jeg hører på lydbøker og studerer, som å kjøre bil, jogger eller noe annet, slik at jeg ikke opplever indre motstand som kjedsomhet og lignende. Har du opplevd at det er lettere å for eksempel lese til prøve når du gjør noe annet samtidig?

 

 

 

#multitasking  #multitaske #fokus #konsentrasjon

11 kommentarer
    1. Det kjem heilt an på kva eg skal gjere. Å gå tur er til dømes ofte ok når ein høyrer på musikl, andre gongar er det best å berre la tankane fly i ro og fred når ein er ute og går. Kva som er den dominante kanalen din, er óg viktig, for meg som er visuell, treng eg ro når eg skal konsentrere meg. Sjå gjerne innom den nye bloggen min om du vil 🙂

    2. Går sikkert an å finne mykje på nettet. Eg lærte mykje om det i samband med den fyrste skulen eg jobba på og fokus på ulike læringsstilar, så eg har berre innarbeidd det eg hugsar (er trass alt ti år attende i tid ;-))

    3. renate1981: Kanskje ikkje veldig mange, men eg får sjelden likes på mine artikler. Så det er noe eg må finne ut av. Du har jo flere innlegg med mer enn 10 likes, og det karakteriserer eg som “mange” og “suksess”.

    4. Ingjerd =): Det er mulig at du kan bli “god” på det, og at det kan se ut som det lar seg gjøre, men sånn etter de fysiske lovene går ikkje mulititasking, kor du har full fokus på to forskjellige oppgaver an. Du er bare veldig god til å bytte å fokusere på to eller flere oppgaver, men du kan ikke fokusere på begge samtidig. Og det vil også gå ut over kvaliteten på dem begge. Så det er ikke alltid så effektivt som det høres ut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg