DET FINNES ALLTID ALTERNATIV-C

En av de beste problemløsningsteknikker som finnes er et konsept vi kan kalle: “mulighet-C”.

 

Det dette konseptet går ut på, er å alltid lete etter en mulighet-C. I enhver situasjon, blir vi satt overfor mulighet A eller B. Vi må ta et valg nesten uansett hva vi gjør. Men vi tenker at det bare er det ene eller det andre, så vi er fornøyd når vi har kommet frem til to alternativer. Skal jeg gå jobb idag, eller skal jeg ringe til sjefen å fortelle at jeg er syk? Skal jeg kjøpe en BMW eller en Audi? Skal jeg ta det rolig foran TVen ikveld eller skal jeg gå på trening? Skal jeg rane en bank eller skal jeg forbli fattig resten av livet? Som du her ser nøyer vi oss alt for ofte med bare 2 muligheter, akkurat som om det er de eneste valgene som er mulige for oss, og ofte er de dårlige eller begrensede begge alternativene.

 

 

Uansett innenfor hvilket som helst område av livet vårt, har vi alltid mulighet-A og B, men det finnes og en mulighet-C, og kanskje til og med D og E også. Problemet er bare at vi rett og slett ikke ser etter den muligheten, fordi vi er så opptatt av å ta en avgjørelse mellom A og B. Når vi slutter å lete, finner vi ikke noe mer heller. Som det står en plass i Bibelen: “Den som leter – den skal finne.”

 

Tenk deg dette scenarioet: En hjemløs kvinne står ved en søppeldunk og leter etter noe å spise. Hun lever sannsynligvis alene på gaten, og klarer seg gjennom hverdagen ved å tigge etter penger. Hun ser sannsynligvis svært begrensede muligheter for seg selv til å skaffe penger. Sannsynligvis tenker hun noe slikt som dette: “Nå er jeg sulten, men jeg har ingen penger – så da kan jeg enten sette meg ned ved fortauskanten og tigge etter krone-stykker eller jeg kan finne noe å spise i en søppeldunk.”

Hun valgte det hun synes var det beste alternativet akkurat der og da, som i følge vært scenario var å lete etter mat selv. Og alternativene hun hadde sett for seg, var å enten tigge etter penger i en kopp eller å lete i søppeldunker etter mat og drikke. Men i virkeligheten finnes det alltid flere muligheter hun kunne valgt mellom. For eksempel kunne hun ha funnet en mulighet som gikk ut på å gå rundt i gaten å spørre alle hun møtte om penger til nye klær, og forklare dem at hun desperat trenger ny dress, slik at hun kunne gå på det jobbintervjuet hun skulle på dagen etter. Da hadde det vært sannsynlig at hun hadde fått medlidenhet fra dem hun møtte. Sannsynligheten hadde også vært at hun da hadde fått større pengebeløp fra hver enkelt person hun spurte.  Mange ville kunne synes synd på henne, og gitt noen slanter for å hjelpe en stakkar som sårt ønsket en ny start på livet. 

 

Slik er det med oss alle, vi ser oss fornøyd med kronestykker, når 100-lappene bare er noen tanker eller en idè unna. Selvsagt ville denne unge kvinnen foretrukket en 100-lapp 99 av 99 ganger, istedenfor kronestykker. Men hun så ikke muligheten som bare lå og ventet på å bli oppdaget av henne. Men det finnes sikkert mange grunner for at en slik mulighet-C, ikke ville passet inn i hennes kjerneverdier. Hun hadde muligens ikke noe jobbintervju dagen etter, og ønsket ikke å lyge om sin situasjon, og slik finnes det mange andre unnskyldninger som kunne ha hindret henne i å gjøre det. Men sannsynligvis så hun ikke etter muligheten heller.

 

I situasjoner som er krevende for oss, er det vanskelig å tenke seg til flere og bedre muligheter. Men dersom du finner mange nok løsninger, vil du til slutt komme over en løsning som er bedre og mer tilrettelagt deg og dine personlige overbevisninger og moral enn de “sannsynlige to” du ser som alternativer for deg pr idag, det gjelder bare å finne dem. Det er jo som Tony Robbins så greit sier det: “Mennesker som stiller seg bedre spørsmål – får også bedre svar.”

 

#mulighet #muligheter #alternativ #alternativer #personlig #utvikling #problemløsning

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg