Har du overflodstanker om livet ditt?

Blir du lett irritert og klager over det meste? Opplever du ofte tanker og følelser som forteller deg at du må forte deg, slik at det er nok igjen til deg? Blir du lett stresset og ufokusert? Hender det at du ønsker at en eller flere spesielle personer skal stoppe opp for å snakke med deg? I så fall er du ikke alene, og det er ingenting i veien med deg. Men dette er ikke overflodstanker. Det er det vi på engelsk kaller “SCARCITY”-tankesettet (knapphets/mangel-tanker) som har fått makten over deg. Heldigvis kan man gjøre noe med det, fordi dette tankesettet fører som regel ikke noe godt med seg. Det ødelegger dine muligheter og begrenser dine resultater og det gjør at mennesker ikke alltid ønsker å være rundt deg.

 

Det motsatte av et “scarcity”-tankesett (mangel-tankesettet) er “overflods-tankesettet”. Overflodstanker er å ha tanker som hjelper deg til å se lyst på enhver situasjon i livet. Det er ikke alltid livet virker rettferdig og godt selv om du har disse tankene om suksess og overflod, men selve tankesettet gjør at du hele tiden leter etter noe positivt i enhver situasjon. Selv kan ikke jeg skryte på meg å alltid klare å ha slike overflodstanker selv, men jeg prøver iallefall, og for hver uke jeg jobber med det, merker jeg framgang, og oftere og oftere klarer jeg å holde meg positiv og ser lysere på livet.

 

Det finnes mange som mener at vi heller skal være naturlige, og la de daglige situasjonene og følelsene få bestemme hvordan vi skal ha det. Dette mener jeg så absolutt IKKE man skal gjøre. Jeg vet ikke om noen som har fått det bedre og oppleved mer suksess ved å la hverdagslige plager og naturlige dystre følelser få styre over en. Hvis du leser om og studerer mennesker som har opplevd ekstraordinær suksess og supre resultater, er det en gjennomgående tråd hos de fleste av disse, at de har tatt kontroll over tankene sine. Du må bestemme deg for å se etter det positive, være takknemlig for alt det gode du har fått og ta generell kontroll over tiden og livet ditt. Det er ofte det enkle som vi alle vet, som vil hjelpe deg til suksess i livet ditt. Og hva som er suksess for deg, er det jo egentlig bare du som vet. Men å tenke negative tanker og å fokusere på alt som kunne vært bedre tror jeg ikke vil oppleves som et suksessfullt liv.

 

Her er noen enkle eksempler over hva du kan jobbe med for å oppleve en bedre hverdag.

Takknemlighet: Når du våkner opp om morgenen, og setter fokus på alt som du har og kan være takknemlig for, vil du bevege deg litt og litt vekk fra den vanlige tendensen med å irritere deg over, og klage på alt som kunne vrært bedre. Bruk 5 minutter, kanskje mens du drikker morgen-kaffen, og skriv ned på et ark alt du har å være takknemlig for. Det som styrer følelsene dine er jo hva du tenker på mesteparten av dagen. Dersom du setter standarden for dagen, med å være takknemlig for jobb/skole, helse, venner, familie, fritidsaktiviteter, få leve i et fritt og fredelig land, og ikke minst alle de fantastiske materialistiske tingene du har, vil det være enklere å ha disse i tankene også utover dagen. Om ikke lenge er det mer naturlig for deg å takke for det du har, enn å klage over det du ikke har.

 

Å være trengende: Går du rundt å håper og ønsker at en spesiell person eller personer ser deg og vil snakke med deg? Dette er å ha trengende og desperate tanker. Slike tanker gjør at du opplever negative følelser og gjerne dårligere selvtillit. Dette er ikke overflodstanker. Når du opplever dette vil du sannsynligvis få negative følelser hver gang denne personen ikke ser ut til å bry seg om deg. (Det er jo ikke sikkert at denne personen med vilje overser deg, men ofte lyser slike trengende og desperate tanker gjennom deg. Det er akkurat som at du ikke ser på deg selv som god nok for denne personen du ønsker kontakt med.) Det kan føles urettferdig, du ønsker jo bare å oppnå kontakt med andre mennesker, slik at du får en bedre dag. Men dessverre, slike tanker fører ofte bare til at du opplever mer ensomhet. Du må bestemme deg for å bare være den du er, snakke til de du selv ønsker, og ikke bry deg med hvordan de reagerer på deg. Du er deg, og du er mer enn god nok. Om de ikke ønsker å snakke til deg, synd for dem. Men du er et menneske det er verdt å bli kjent med.

 

Harmoni vs disharmoni: Det finnes ikke flaks og uflaks – men harmoni og disharmoni. Merker du at du er spent, nervøs og stresset i situasjoner og eller konkurranser. Du har kanskje opplevd å være i flytsonen tidligere. Merket du da at det var akkurat som at alt bare stemte? Alt fungerte, det var akkurat som at du bare sklei avgårde og gjorde akkurat det du skulle? Det var fordi du opplevde en indre harmoni. Sannsynligvis opplevde du ikke den indre kritiske stemmen din, som fortalte at du ikke er god nok, og du fokuserte sannsynligvis på arbeidsoppgaven din, istedenfor på alt som skjedde rundt deg. Du hadde sannsynligvis gode tanker og følelser om det du skulle gjøre, og du trodde på deg selv. Du var heller ikke redd for hva andre måtte mene og tenke om deg. Du bare var akkurat her – tilstede i øyeblikket – og du gjorde så godt du kunne, fullt fokusert og med en ro innvendig som du skulle ønske du kunne skape hvor tid som helst. Ja, det jeg beskriver for deg er din indre harmoni. Det er da du er god – det er da du er på ditt beste. Så neste gang du har uflaks eller opplever dårligere resultater enn du skulle ønske, les gjennom dette avsnittet, og tenk gjennom om det kanskje ligger noe i det jeg skriver her. Er det kanskje bare din indre urolighet og disharmoni som er problemet ditt? Du er mye bedre enn du tror. Faktisk er du bedre på alle områder av livet ditt, du har bare ikke funnet roen  – ENDA.

 

#overflod #mangel #harmoni #disharmoni #personligutvikling #takknemlighet #knapphet

8 kommentarer

Siste innlegg