HVORFOR DU IKKE ER MOTIVERT

Vi har alle to personligheter, den ene er bevisstheten og den er det vi selv som styrer, den andre er underbevisstheten, men den styrer vi ikke selv. Målet dens (underbevisstheten) er å beskytte deg, slik at du overlever. Du vil oppleve denne “underbevisste delen av hjernen” som følelsene dine. Når den snakker til deg, snakker den i følelser og gir deg tanker som ikke er dine egne bevisste tanker.

 

Dette forklarer hvorfor det er vanskelig å oppnå suksess i livet. Vi tenker og planlegger at vi skal rydde og vaske huset på fredagen, og vi planlegger å begi oss ut på joggeturer, men hva opplever vi? Jo at når denne fredagen kommer, da er alle krefter og all energi som smuldret bort, og tanker og følelser om hvor fantastisk det hadde vært å heller tatt en rolig kveld på sofaen med en film og pizza istedet. Rydde og vaske kan du gjøre lørdagen, tenker du. Og slår deg til ro med dette. Det samme gjelder joggeturen din. Jeg orker ikke dette idag, jeg er sikkert mer motivert imorgen, fordi jeg er så utrolig lite motivert akkurat idag. (Noen som kjenner seg igjen? Dette gjør iallefall jeg.)

 

 

Jeg har hatt dette i tankene mine en stund, at jeg burde tatt en storrengjøring i leiligheten min, men hver kveld når jeg skal begynne kommer disse følelsene og tankene snikende til meg, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å kjøre over disse. Inntil jeg plutselig leste og forstod problemet mitt. Hjernen min og underbevisstheten min, er ikke interressert i at jeg skal bli suksessfull. Det er ikke i tankene dens engang. Hjernen vår har en oppgave, og det er å holde deg og meg i live. Så dersom du har det helt OK, i livet ditt, og ikke har en sinnsykt god grunn til hvorfor du skal rydde leiligheten din eller gå på denne joggeturen, så er ikke den interessert i å hjelpe deg, 1 promilledel av en prosent engang. Hjernen din vil hvile, se på TV og ha det moro, ikke rydde og løpe livet av seg. Så dersom du tenker at du kommer til å være mer motivert til å gjøre disse tingene imorgen, enn du er idag, kommer til å bli skuffet. Du kommer aldri til å bli mer motivert enn du er idag. Det er bare å glemme. Hjernen din gjør alt den kan for å holde deg i live, og den ser ikke grunnen for å gi deg motivasjon til slike unødvendigheter som å ha det sinnsykt ryddig og å løpe bare på måfå. Dette kan da umulig være nødvendig for å overleve, tenker den, og gir deg nye og mer behagelige ideer. Men dersom hjernen din opplever noe urovekkende, som at du får besøk av din nye kjæreste til helgen eller at du er i så dårlig form at noe er nødt til å skje deg om du ikke skal bli alvorlig syk, da kan det være at du vekker hjernen dins oppmerksomhet, og da opplever du motivasjon til “unødvendigheter som å rydde og å trene”.

 

Dette hørtes dystert ut, ikke sant – eller?? Kan jeg bare glemme å få gjort disse tingene da, mener du? Nei, men ikke forvent å bli motivert til å gjøre dem. Du må bestemme deg selv. Du styrer jo bevisstheten din. Du må skape en grunn selv, for at du skal gjøre disse tingene. Når det gjelder trening for eksempel, kan det lønne seg å melde deg på et løp eller et sykkelritt, som overgår kapasiteten som du har pr i dag, slik som et halv eller hel-maraton eller et sykkelritt på mange mil. Da presser du deg til “måtte” gjøre disse tingene. Det er akkurat det samme prinsippet du opplever når du vet at du har en prøve eller eksamen om noen måneder. Du opplever ikke motivasjon i starten, men etterhvert som prøven nærmer seg, merker du en form for press til å begynne å lese. Om du venter enda lenger, da blir presset bare øke og øke, og da er det faktisk underbevisstheten din – altså hjernen din, som begynner å blande seg inn, og gir deg beskjed om at hvis du ikke begynner snart, så vil denne prøven få katastrofale konsekvenser for deg. Og da er det ikke på langt nær så vanskelig å lese som det er flere måneder i forveien.

 

 

Du kan lure hjernen (underbevisstheten din) til å hjelpe deg, dersom du skaper / lager en grunn til hvorfor du ER NØDT til å gjøre disse tingene. Da må du vise hjernen din konsekvensene av å ikke gjøre aktiviteten (og du kan overdrive dem i negativ retning), og samtidig må du vise hjernen din konsekvensene av å gjøre dem (og du kan overdrive dem i positiv retning), slik at gapet mellom “å gjøre dem” og “å ikke gjøre dem” blir gigantisk. Altså du må skape et gap mellom å gjøre aktiviteten – og å ikke gjøre den – slik at hjernen begynner å forstå at dette faktisk gjelder liv og død. Slik kan du overtale hjernen din til å ikke ødelegge planene dine. Det er dette som er grunnen til at noen klarer å slutte å røyke, eller at personer skifter livsstil. De blir fortalt konsekvensene av å fortsette, og i noen tilfeller, vil personen dette gjelde ta konsekvensanalysen inn over seg, og forstå at dette gjelder faktisk livet mitt, og endring er eneste utvei. I de tilfeller dette ikke fungerer, har ikke personen tatt informasjonen så alvorlig at endring har startet enda. Når du blir satt opp mot SLUTT eller DØ, da vil endring skje umiddelbart. Grunnen til at en person likevel ikke klarer å endre livet sitt, etter en alvorlig prat om konsekvenser, er at det fortsatt linkes nytelse (pleasuers) til denne aktiviteten som bør endres.

 

Når smerten dersom du fortsetter er større enn nytelsen du vil oppleve ved å fortsette aktiviteten (som å røyke), da vil denne personen være motivert til å slutte, og motsatt. Når nytelsen er større enn du opplever smerten ved å ikke slutte, da vil du ikke være motivert til å slutte.

 

Mange sier at det tar lang tid å endre på noe. Det er feil. Grunnen til at dette tar lang tid, er at du først må finne grunnene til at du må forandre deg. Dersom grunnen til forandring ikke er større enn frykten for å fortsette (med for eksempel å røyke), da vil du ikke klare å slutte. Da trenger du flere eller større grunner.

 

Så dersom du ønsker å få noe gjort, men du ikke klarer å komme igang. Finn ut hvorfor du MÅ, få dette gjort, og BESTEM deg for å gjøre det. Fordi du vil ikke oppleve motivasjon til å utføre denne aktiviteten, fordi hjernen, som er den delen av deg som gir deg “følelser av motivasjon” ser ikke på dette som livsnødvendig. Den tenker som så at: “Det kan sikkert vente.” Det brenner ikke, derfor ønsker jeg heller å se på film og spise pizza.

 


 

#personligutvikling #motivert #motivasjon #trene #rydde #stopp #slutte #røyke

 

10 kommentarer
    1. Hei! Kom over bloggen din ved en tilfeldighet og må bare si tusen takk! Helt genial blogg 🙂 PS: vil anbefale deg å endre skrifttype til noe mer lettlest 🙂

    2. Henrik: Hei! Tusen takk. Slike kommentarer motiverer. Har faktisk lurt på dette med skrifttypen, men synes de vanlige var litt kjedelige. Den skrifttypen eg bruker no, (altså det samme navnet) var lettere å lese før. Men no er den jo helt håpløs. Eg skal endre på den. Takk for tipset. 🙂

    3. Bra skrevet..og jeg er het enig, det er bildene vi har inni hodet vårt som enten motiverer oss eller demotiverer oss..så å jobbe med disse indre bildene er alfa og omega.

    4. magemassasje: javisst. Eg bruker dette for alt det er verdt. Det er slike bilder eg bruker mot og for meg selv, når eg for eksempel mangler motivasjon til å skrive eller trene og lignende. Det pleier å hjelpe. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg