HVORFOR DU IKKE ER RIK, LYKKELIG OG SUKSESSFULL

Dersom du er en av dem som ønsker å satse på noe, et eller annet. (Og hvem gjør vel ikke det?) Vi ønsker jo alle å være betydningsfulle på et eller annet område i livet. Da må du sette deg ned å tenke gjennom hva du egentlig er ute etter. Hva ønsker du å oppnå? Hvor høyt opp skal du nå? Er det en hobby du er på jakt etter? Eller vil du helt til topps – så du kan leve av det? At du blir ansett som en av landets ledende innenfor området, og får merkelappen “ekspert”?

 

 

Dette spørsmålet kommer til å styre livet ditt. Det gjør det faktisk i dag også, men dersom du ikke har tenkt gjennom spørsmålet enda, har du bestemt deg for å mislykkes. Dersom du ikke vet hvor langt du ønsker å nå på et område, og bare tenker at du skal gjøre ditt beste, for så og se hvor hen det fører. Da har du bestem deg for å mislykkes. Ingen kommer noen gang til å vite hvem du er. Du kan like godt avslutte  aktiviteten med en gang, fordi det er bortkastede krefter.

 

Nå var jeg stygg. Jeg vet det. Jeg ville bare slå fast et poeng. Men jeg var oppriktig og realistisk. Vet du ikke hvor du er på vei, og hvor du skal i livet, da vil andre bestemme over deg. Det finnes mange mennesker som ønsker å hjelpe deg slik at du slipper å tenke selv. Og du har alltid andre du kan følge etter. Det er jo lett å tenke at andre vet best.

 

Når jeg skriver denne artikkelen, så skriver jeg like mye til meg selv, som til deg. Så dette er ikke kritikk. Jeg er selv i denne situasjonen. Det er snart nyttår, og det kan være en fin tid å sette seg ned og tenke gjennom hvor du er, hva du vil, og hvor du ønsker å være om noen år. For det er nettopp her “drivkraften” og motivasjonen vår kommer fra. Det er dette som holder både deg og meg i gang, når virkeligheten ønsker å stoppe oss.

 

(For eks når du skal ut og trene på en kald og våt høstkveld. Da vil tankene og følelsene dine hjelpe deg med alternative, og mer lystbetonte aktiviteter.) Hva er det da som skal få deg ut på en 20 km løpetur i mørket? Hva er poenget med turen? Hvorfor skal du gidde? Ingen andre gjør jo dette.

 

 

Du trenger å vite hvor du skal – om det er verdt å bruke livet sitt på akkurat denne aktiviteten. Er det verdt å ofre fritid, venner, familie og sparepenger på dette prosjektet? Er dette noe du skal leve av i framtiden? Eller er målet at det skal være en hobby du gjør en gang i blant? For du kan ikke bli best i alt. Du må velge tiden og ressursene dine med omhu. Du trenger jo også en hobby. Noe du finner glede i, og får overskudd fra. Og uansett så kan du bare satse på en ting. Og det er greit å vite om dette er den aktiviteten du ønsker å satse på, eller ikke.

 

For min egen del var det slik at jeg måtte være god på trening for at jeg skulle føle meg bra. Dersom jeg var dårlig en dag, gikk dette utover selvtilliten min de neste dagene, helt til jeg gjorde det bedre på neste økt. Slik blir det ikke mye glede av. Jeg ønsket alltid å vise hva jeg var god for. Jeg har aldri vært noe supertalent innenfor idrett. Men så har jeg da heller aldri vært skikkelig aktiv i noen sport. Men likevel så hadde jeg denne trangen til å vise meg fram, og vise hva jeg var god for.

 

Så det å la selvtilliten og selvrespekten styres av noe jeg aldri kommer til å lykkes med, er jo egentlig helt bak mål. Men dette kommer av at man ikke har tenkt gjennom hva som er målet og planen med aktiviteten. Hvorfor du driver med idretten eller den aktuelle aktiviteten. Du har ikke akseptert for deg selv at du gjør dette for å holde deg i god fysisk form, for å fylle noen timer av fritiden, eller for å bli en del av en gruppe med likesinnede.

 

Men nå vet jeg at idrett er noe jeg holder på med for å holde meg i form, og for at jeg synes det er kjekt. Målet mitt er at jeg skal kunne fullføre en maraton i året. Nå har jeg mer realistiske tanker og en målsetting. Og da vet jeg hva som må gjøres for å klare målet, og samtidig forteller dette meg at det er helt unødvendig å la noen dårlige prestasjoner i en gymsal ta fra meg gleden i hverdagen. Fordi livet mitt består ikke å treningsresultater. Nå er det lettere å bare glede seg over treningene, og så vet jeg mitt overordnede mål med aktiviteten.

 

Det er andre områder jeg ønsker å ta mer seriøst, og da er det her jeg må legge ned innsats og fokus. Men også på dette området må jeg sette meg ned og lage en plan og en visjon. Hva ønsker jeg her, hva er målet det kommende året . og hva er den langsiktige visjonen? Her kan det hende at du ønsker å bli en betydelig skikkelse i et miljø. Kanskje er målet å bli blant landets ledende personer innenfor et spesielt felt. Men dette trenger du ikke å si til noen. Du kan ha det som en visjon eller drøm for framtiden.

 

Men dersom drømmen en dag skal kunne realiseres vet du hva du må gjøre – og det er innsats ut av en annen verden. Da hjelper det deg å sette seg noen mål for det kommende året, og kanskje noen år fram i tid. Og når du har satt deg et mål, da er det bare å hive seg ut i det. Gå all in, slik at du holder deg på sporet. Men alle kan bli en meget kunnskapsrik person på feltet du er lidenskapelig opptatt av. Så her er det bare opp til deg.

 

Du må sette deg realistiske og oppnåelige mål for den nærmeste framtiden. Men de langsiktige målene dine bør være store, ambisiøse og ut av en annen verden. Bare slik kan du oppnå motivasjon til jobbe hver eneste dag.

 

 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

2 kommentarer
    1. sølvi waage: Ja, det er faktisk et meget viktig tema. Det er alt for enkelt å unngå spørsmålet, fordi du blir sjelden presset til å ta slike avgjørelser. Dersom målet er å overleve, så kan du unngå denne problemstillingen hele livet. Og det er det de fleste gjør. Og dessuten så er det ikkje politisk korrekt å tro på seg selv og framtiden sin. Du skal alltid si og mene at alle andre er bedre enn deg på alle områder.

      Det er ikkje nødvendigvis snakk om å være verdensmester, men å sette langsiktige mål for seg selv, og følge opp disse.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg