“SUPERSTUDENTEN” – Hvorfor studerer du?

Nå står vi foran et nytt skoleår, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å skrive en liten artikkelserie, hvor jeg bringer mine tips og råd for å hjelpe en stakkar skoletrett elev. Men hvorfor skal du som sikkert har mye bedre karakterer enn jeg hadde, gidde å trykke deg inn på siden, for å lese hva jeg mener? Hvorfor fortjener jeg din oppmerksomhet?  

 

 

Her er min historie: Jeg var ingen super-student selv. Så om du er/blir det, da må jeg se opp til deg. Jeg sluttet på skolen for 20 år siden. Og da hadde jeg strøket i tysk. Jeg var ingen flink elev. Jeg gjorde mitt beste, men jeg hatet å gjøre lekser. Så derfor prøvde jeg å unngå det. Hvorfor prøver noen å unngå å gjøre lekser, tror du? I mitt tilfelle var det fordi jeg ikke visste hvorfor jeg skulle gjøre dem.

 

Mange tror på sitater som: “Jeg leser for å få gode karakterer…” Jeg ønsker jo å bli noe, når jeg slir stor” osv. Men nei, å lese for å få gode karakterer er faktisk “INGEN GRUNN”. Hvis du sier til deg selv at jeg ønsker å gjøre det bra på skolen, slik at du får gode karakterer. Da kommer du til å bli skuffet over resultatene dine og slite med motivasjonen. Du blir ingen super-student ved å ha slike motto/mål.

 

Så i mitt tilfelle, så hadde jeg ingen grunn til å lese. Hvorfor ikke? Jo, fordi jeg ikke visste HVORFOR jeg skulle lese. Jeg visste ikke hvorfor jeg trengte gode karakterer. Jeg visste ikke hva jeg ville bli. Hva jeg skulle bruke resten av livet mitt til. Kjenner du deg igjen? Vet du hva du skal bruke de neste 45 årene av livet ditt til? Er du 100% sikker på hva du vil bli?

 

Hvis ikke, er du en av mange. Og dette er grunnen til at mennesker blir middelmådige. Dette er oppskriften til middelmådighet. Gå på skole, gjøre lesker, lese til prøver uten å vite hva du egentlig vil med livet ditt. Du blir som bladene på et tre om høsten. De løsner fra treet, og vinden griper tak i det og fører det helt vilkårlig utover marken. Når du blir gammel nok til å bestemme over deg selv, slipper foreldrene tak i deg, og du må selv bestemme hvor ferden skal gå. Hvis ikke du har en plan, vil tilfeldighetene styre over livet ditt. Det skjedde med meg.

 

 

Siden jeg ikke fikk studiekompetanse, på grunn av mine vanskeligheter med å lære meg tysk, var muligheten for å gå videre på skole eliminert. Døren var lukket. Jeg ville ikke kommet inn på universiteter og slikt uten studiekompetanse. Ikke at det gjorde noe, forsåvidt. Fordi som jeg alt har vært inne på, visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med livet mitt. Og med det som utgangspunkt, er ikke videre studier noen god løsning. Å studere bare for å studere, ville ikke gitt meg noe godt liv. Ikke ville jeg fått penger, og jeg ville opparbeide meg stor gjeld istedenfor.

 

Så dermed var saken klar. Jeg søkte på jobb, og ble ansatt på et matvarelager. Der var planen å jobbe i ett år, slik at jeg kunne tenke gjennom hva jeg ønsket å gjøre med livet mitt videre. I løpet av dette året fikk jeg fast ansettelse. Nå var jeg en fullverdig lagermedarbeider. Jeg hadde fast inntekt og en plass jeg hørte til. Dette ene året, ble til to, som igjen ble til tre. Nå var det lettere å beholde jobben, enn å slutte for å finne meg noe annet å gjøre.

 

Som du ser, er også min historie som tatt ut av eksemplet overfor. Jeg ble som et blad, som ble ført av sted, og på helt tilfeldig vis havnet jeg på et lagergulv. Her har jeg hatt mange gode, og noen ikke fullt så gode år. Det var ikke her jeg drømte om å være, men jeg kan heller ikke klage. Det gjør jeg heller ikke. I dag jobber jeg for samme arbeidsgiver. Og her har jeg vært i 17 år.

 

Jeg kom hit på grunn av at jeg ikke visste hva jeg ønsket å gjøre med framtiden min. Vet du det? Har du en klokkeklar plan på hvor du er om 3, 5 eller 10 år? Hvilken utdannelse har du? Hvorfor trenger du egentlig gode karakterer?

 

Jeg kan fortelle deg at du trenger ikke gode karakterer. Du kan få et helt fint liv uten å bli en supergod student. Men jeg kan også fortelle deg at dersom du skal få gode karakterer, da må du vite hvorfor. Du må vite hva du vil. Og det må være så viktig for deg, at du er villig til å ofre både venner og fritid andre interesser for å komme dit. Hvis ikke vil du bli en middelmådig stuendt som aksepterer det livet har å by på. Er det det du vil?

 

 

Neste mandag kommer del 2 av denne mini-serien. Håper du stikker innom…

#student #skole #motivasjon #høst #framtid #kunnskap

 

2 kommentarer
    1. Er litt uenig i at man trenger å vite hvorfor. Jeg fikk toppkarakterer på videregående, ikke fordi jeg visste hva jeg ville gjøre med livet mitt, men fordi jeg ønsket å holde alle dører åpne for fremtiden. Nettopp for å unngå å få mulighetene mine begrenset slik du gjorde. Dermed kunne jeg velge fra øverste hylle da jeg fant ut hva jeg ville studere.
      Jeg hadde ikke en drøm som var så viktig at jeg var villig til å ofre fritid for det, men jeg var villig til å ofre litt frihet på VGS for å få litt mer frie valg i fremtiden.

    2. Anna: hei. Takk for kommentaren.

      Fint å høre fra virkelige studenter, og ikkje bare “wanna be’er som meg”. 😉

      Men hadde du laget deg gode studie-rutiner da? Slik at det var vanlig for deg å studere fast hver dag?
      Det er nemlig også en av tingene de sier skiller suksess fra mindre suksess på skolen.

      Det er lite som slår faste rutiner. Da bare gjør du lekser, uten å den daglige kampen som andre gjerne har.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg