ET LITE TANKE-EKSPERIMENT

Hva er det som får noen mennesker til å oppnå alt de ønsker i livet, mens andre må leve på smulene som er til overs? Et meget vanskelig og relevant spørsmål ikke sant? Jeg tror det har noe med at noen vet hva de er ute etter, og har en virkelig grunn for å oppnå det. Andre går gjennom livet uten å vite hva de vil ha. Jeg vil illustrere dette med et enkelt eksempel. 

 

Old bridge
Licensed from: kavring / yayimages.com

 

Tenk deg at det ligger en tykk og solid planke foran deg på bakken. Den er 12 meter lang, og 15 cm bred. Ville du gått over planken dersom jeg gav deg 200 kroner?

Et latterlig spørsmål, ikke sant? Selvsagt ville du det. Det er 200 kroner rett i lommen. En spasertur på noen skritt, og du er 200 kroner rikere.

 

La oss endre litt på spillereglene. Vi løfter planken 100 meter opp i luften, og plasserer den mellom to høye bygninger. Det er 10 meter mellom dem. Det vil altså si at planken ligger trygt og godt på hver bygning. (Bare viktig å få avklart dette.) Ville du fortsatt gått over planken for 200 kroner?

 

Nå tror jeg de fleste ville trekke seg. For 200 kroner er lite å risikere livet for. Men planken er den samme. Det er da like enkelt å gå over planken nå, som da den lå på bakken? Likevel tror jeg mange ville droppet ut denne gangen.

 

Men over til et tredje scenario. Vi har den samme planken, den ligger mellom de samme to bygningene. Men denne gangen oppdager du at bygningen på den andre siden brenner, og du får i ren panikk øye på barnet ditt, som leker nær flammene. Barnet har på en eller annen måte rotet seg bort dit det brenner. Dersom du ikke gjør noe, kan barnet ditt dø.

Ville du gått over planken nå?

 

Men hva var det som skjedde egentlig? Det er den samme planken. Men motivasjonen til å gå over var forskjellig. Faren for å ramle av planken er den samme i begge de siste to scenarioene, men bare i den siste situasjonen ville de fleste hatt guts til å gå over. Tankene ville være fokusert på å redde barnet, ikke på risikoen for å falle.

 

Det er dette som er forskjellen mellom det å ha en virkelig god grunn til noe, og det å grunnløst gå gjennom livet. Men dersom grunnen, eller belønningen for å gjøre noe, er for liten, da vil du ikke utføre det du er i stand til. Har du ikke en virkelig stor grunn/belønning, vil du aldri være i stand til å vite hva du er god for. Du vil aldri gå for noe.

 

Om dette er å lese en bok i uken, løpe et maraton, gå på ti dater eller noe annet. Det eneste som hindrer deg fra å gjøre alle disse tingene, er en god nok grunn.

 

Vet du egentlig hva du ønsker deg?

 

Biblical scene - birth of Jesus in Bethlehem.
Licensed from: JackyBrown / yayimages.com

6 kommentarer
    1. Veldig bra illustrert og dette er spennende. Vi må ha mål og en motivasjon for å nå målene. Motivasjonen får vi når vi virkelig brenner for noe. Og dermed er det lettere å nå målet.

    2. Jeg tror jeg begynner å nærme meg å vite hva jeg ønsker meg, noe som gjør at jeg jobber stadig mer målrettet for å komme dit 🙂

    3. Mette: Ja, det er sant. Vi får motivasjon når vi får hjernen med på vår side. Finner ikkje hjernen din meining med det du holder på med, da blir du heller ikkje motivert. Det er derfor det er så vanskelig å rydde huset, når du ikkje trenger å gjøre det. Eller å lage skikkelig middag til seg sjølv, når du er aleine. Det er mykje lettere å lage noke enkelt.

    4. Kjersti: Ja, det er mykje lettare å jobbe, når du veit ka du vil. Eg er sjølv i den samme situasjonen. Eg leste og jobbet mykje med selvutvikling. Men det å bare lese bøker eller jobbe med området sånn generelt, blei mer meiningslaus. Men så har eg begynt å fokusere på hjernen, og prøver å forstå den. Og alt blei mer meiningsfullt, og mer interessant.

      Hjernen må finne meining i du holder på med. Og derfor er mål, som hjernen ser meiningen med, utrulig effektivt i forhold til motivasjon.

    5. Henriette: Takk. Eg fikk plutselig dette eksemplet for meg i tankene. Mulig at eg har hørt noke lignende før. Men i alle fall, måtte eg skrive det ned, før eg mistet konseptet fra tankene. Og det blei til ein artikkel på julekalenderen min.
      Har tegnet bildet med de to bygningene også sjølv. Fant ikkje et godt bilde av dette på internett. Så da var det fram med Paint. Det er eg veldig fornøyd med 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg