8 former for velstand

Her om dagen såg eg en YouTube-video, Det var et intervju med en mann som het Adam Taggert. Han hadde kommet opp med et konsept som fokuserte på at det finnes flere typer velstand. Så selv om du ikkje har pengebingen til Onkel Skrue, så har du kanskje andre former for velstand du kan glede deg over? Her er min tolkning av de 8 formene som Adam Taggart hadde kommet fram til:

 

Bildet er lånt fra pixabay.com/vilkasss

 

Økonomisk Kapital – Dette er din økonomiske situasjon. Dette er formen de fleste tenker på når de hører ordet “velstand”. Her skal ikkje eg begi meg ut på dypt vann. Folk har forskjellig strategi når det kommer til økonomi og penger. Min form handler om å forsøke å bruke mindre penger enn eg tjener, slik at eg etterhvert skaper en liten buffer som kan brukes til å “det man måtte ønske”. Det er en kjedelig og langsiktig strategi, men som alltid legger mulighetene åpne for deg, når de skulle dukke opp. For min del handler det om friheten til å starte mitt eget foretak på litt sikt. Noen tenker på eiendom andre på aksjer. Mitt råd er likevel å starte i det små, slik at du alltid har råd til å tape det du investerer i. Da kan du fortsatt være med i gamet, selv om du taper noen ganger. Business er som et maraton. Det handler ikkje om å lage det aller beste produktet, løpe fortest eller å tjene mest, men det er om å gjøre å tjene nok til at du ikkje blir fjernet fra spillbrettet.

 

Ledig Tid – Har du ledig tid i kalenderen? Eller går mesteparten av din tid med til å holde hjulene i gang? Bruker du masse tid til aktiviteter som ikkje egentlig er nyttig for deg? Isåfall har du tilgjengelig kapital her. Eg er selv i den heldige situasjonen at eg har noen ledige dager hver uke, som eg kan bruke til å bygge opp mitt eget foretak. Av den grunn anser eg meg som velstående på dette punktet. Eg har masse tid tilgjengelig. Så da er det egentlig bare å gønne på.

 

Livs Kapital – Dette er verden, omgivelsene rundt oss og kroppen vår. Det vil si landet du bor i, byen din og nabolaget ditt. Det er mulighetene som ligger tilgjengelig for deg her. Eg bor i utkanten av Bergen, så her er det masse muligheter til å bevege seg utendørs. Her kommer også helsen og kroppen din inn. Om du har gode trenings- og helsetilbud. Maten du spiser og har tilgang til, og mulighetene du har til å dyrk noe selv.

 

Materielle Ting – Er du blant de i nabolaget med størst hus, og dyrest bil? Kanskje ikkje? Eg kjører selv en ganske gammel Ford Focus. Men den gjør jobben sin, eg betaler ingen lån på den, derfor ser eg den som en pluss-ting. Eg har også det meste eg trenger av materielle ting for å leve et godt liv. Greit stort TV, bærbar datamaskin og smart-mobil. Eg har ikkje dyre ting, men helt klart det meste eg trenger for å kunne føle meg heldig og velstående på dette punktet.

 

Bildet er lånt fra pixabay.com/Tama66

 

Kunnskaps Kapital – Dette er din utdannelse, og ellers kunnskap du har tilegnet deg gjennom egne erfaringer eller tillært kunnskap gjennom bøker, kurs og foredrag. Liker du å lese bøker, høre på podcast eller se kunnskapsbasert TV og dokumentarer? Har du kunnskapen du trenger for å leve et godt liv i dagens moderne samfunn? Selv liker eg å lese bøker, og hører på podcaster når eg kjører bil.

 

Emosjonell Kapital – Har du kunnskap som hjelper deg å håndtere vanskelige situasjoner, eller blir du fort satt ut om det dukker opp noe uforutsett? Trives du under press, eller er du blant de som da skygger banen og lar andre overta når ting ikkje går etter planen? I vårt moderne samfunn øker presset og stresset. Dette gjør at denne formen for kapital blir viktig framover. Vi ser også at flere og flere opplever psykologiske plager og utfordringer. Her ville eg ha satt av litt ekstra fokus. Det kan være lønnsomt i de kommende år.

 

Sosial Kapital – Kommer du godt overens med andre? Har du et godt forhold til familien og slektningene dine? Har du gode venner du kan stole på dersom du skulle trenge noe eller noen? Er du en person andre stoler på, og som de går til dersom de skulle trenge noen? Vi lever i en tid med sosiale medier i fokus, men som samfunn har vi aldri følt oss mer alene og utenfor. Sosial kapital er en av de viktigste kapital-formene vi har. Har du ressurssterke mennesker i din omgangskrets, og i det du kaller flokken din, da skal det mye til for å vippe deg ut av balanse i livets spill.

 

Kulturell Kapital – Er du en som reiser mye? Eller kanskje du interesserer deg for å se programmer og dokumentarer fra andre land og kulturer. Det å kjenne til de forskjellige lands og samfunns kulturer er også en velstandsform. Det å kunne bli kjent med og komme godt overens med andre mennesker som har andre leveregler og verdisett enn deg, er helt klart en fordel. Det betyr ikkje at du må være enig med dem, men at du kan forstå dem og vite hvordan du skal opptre rundt dem, for at de skal oppleve deg som en respektfull og pålitelig person.

 

Bildet er lånt fra pixabay.com/NickyPe

 

Føler du deg som en mer velstående person etter å ha lest dette innlegget? I såfall innenfor hvilket område opplever du å ha din styrke? Og har du planer om å fokusere på ett eller flere av områdene for å øke din livskvalitet?

 

Følg meg gjerne på Instagram eller Facebook, under navnet @Hjernesmart

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg