Oi, jeg sølte kaffe…

Denne artikkelen fikk jeg ide om å skrive, fordi jeg sølte kaffe utover gulvet på arbeidsplassen min. Og plutselig ble jeg motivert til å tørke opp. Og da lurte jeg på: “Hvor kommer denne motivasjonen fra?”

 

 

Når du for eksempel søler, da får du ekstra energi av hjernen din. Men hvorfor får man det? Ut i fra bøker jeg har lest, som handler om hjernen, er dette fordi du nå er redd for hva de andre måtte tenke om deg, dersom de finner ut hva du har gjort, og at det er nettopp du som gjorde det. Du får liksom den energien du trenger for å rydde opp etter deg.

 

Men dersom noen sier til deg at du må komme deg opp av “go-stolen” og gjøre “X” eller “Y” – da kan du bare glemme det. Det er du ikke motivert til. Og i alle fall ikke nå. Men så velter du et glass med brus, og vipps, så er du på beina – klar for å tørke opp etter deg. Kjenner du deg igjen?

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Men hvorfor gjør noen en bedre jobb enn andre? 

Grunnen til at noen gjør jobben bedre og grundigere enn andre, er fordi noen menneskene har satt seg høyere standard for livet sitt, enn andre. Disse personene har kanskje mer å tape, dersom de ikke gjør jobben skikkelig. Det er for eksempel dette som en typisk en millionærs tilnærming til noe. De har blitt millionærer, fordi de alltid går den ekstra milen. De blir liksom ikke fornøyd med noe, før det er 100%.

 

Det er ikke alle som er like nøye på ting. Dette kan være fordi omstendighetene i livet deres ikke er så bra som de ønsket. Man føler at verden er urettferdig. Kanskje det er helsen som har sviktet, og livet generelt er et slit. Og de har sluttet å jakte på et bedre liv. Nå er målet å holde det nåværende livet intakt, og dette tilsammen medfører at de gjør ting litt mer halvveis. Det er ikke latskap. Men det holder liksom å gjøre ting “godt nok”.

 

Men du får likevel den ekstra energien til å tørke opp etter deg, når hjernen din tror at du vil tape ansikt og sosial status, om du ikke retter opp skaden du har medført. Men når du har gjort en “god nok” jobb, sett ut fra dine øyne – da stopper motivasjonen, fordi nå mener ikke hjernen din at du trenger å gjøre det bedre. Du har nådd din høye eller lave standard. “Dette må være godt nok”, tenker du. Og slutter.

 

Hva er grunnen til at jeg alltid kommer for sent til ting?

Det samme pleier å skje når du plutselig får dårlig tid. Du gjør hva du kan for at andre mennesker ikke skal tenke på deg som en slamp, en som ikke bryr seg. Men jo viktigere aktiviteten du forsøker å rekke er, i din interesse – jo mer nøye er du på å komme tidsnok til avtalen. 

 

Kommer du ofte for sent til avtaler, har dette ofte med at mennesker du skal møte, eller aktiviteten du skal nå, ikke er så viktig for deg. Slik er det iallefall i mitt liv og i min verden. Jeg kommer tidsnok, og ofte svært tidlig på de tingene jeg virkelig brenner for, men ikke alltid tidsnok på andre aktiviteter. 

Har du det også slik?

 

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

#kaffe #søle #motivasjon #tid #tidstyv #latskap

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg